Jag har försökt räkna hur många olika versioner av Golf som presenterats de senaste åren. Jag blir inte säker på den exakta siffran, men det handlar utan tvekan om ett tvåsiffrigt antal. Och jag har kört nästan allihop, senast var de e-Golf. Nu har jag just kommit hem från Malaga i Södra Spanien efter att ha fått bekanta mig med ytterligare två: Kombiversionen av Golf R och nya Golf Alltrack. Naturligtvis är Golf Sportscombi R roligast, vi snackar 300 hästar och 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder här. Och visst trivdes jag med att stressa bilen på den härliga racerbanan Ascari. Men det är inte den här bilen som är mest intressant, den blir bara en parantes i den svenska bilförsäljningen.
Annat är det med Golf Alltrack som är en bilmodell som passar Sverige perfekt. En fyrhjulsdriven kombi med hyfsad markfrigång och stort lastutrymme – det är ju sånt som de flesta vill ha här. Vi körde bilen på slingrande bergsvägar och på släta motorvägar och jag blev verkligen förtjust i den här bilen. Jag fick också tillfälle att testa den på en offroadbana – och det var läckert att uppleva att den faktiskt tog sig fram riktigt bra i terrängen. Med all säkerhet kommer vi att få se den här bilen mycket ute på de svenska vägarna. Och med tanke på att dieselversionen (det finns en bensinare också) får dra släpvagnar på upp till två ton lär bilarna bli populära som dragbilar också.
Vill du läsa mer om Alltrack kan du göra det HÄR. Är du mer sugen på Golf R klickar du HÄR. Själv har jag fått nog av Golf för ett tag. Nu ska jag ut med en faceliftad Mazda6 istället för att se – jag eller höra rättare sagt – om den bullrar lika mycket som den förra versionen. Rapport kommer här inom kort.