Snacka med Leman

Kommentera

Logga in för att kommentera.

Saknar du ett login? Registrera dig här.

16 kommentarer

Daniel Dib • 15 februari, 2017 at 01:53

Förr i tiden fick man ju bara ta två skär innan en tackling:

https://classic.shl.se/blog/1/2010/01/antal-skar-vid-tackling/159

Det var ju en luddig regel men här kan jag känna att Wiklander tar ett stort antal skär och får en hög fart. Han visar lite dålig respekt tycker jag. Kan räcka att bara stå i vägen i det läget istället för att gå in med full kraft och till följd av kraften lyfta från isen.

Inget fult i sig men handlar om respekt.

Samtidigt som du säger ligger ett stort ansvar på Wingerli. Det går inte att spela hockey med blicken på isen.

Det är ändå spelares hälsa i både karriär och efter karriär som står på spel.

Det är ju inte fritt fram att köra över cyklister som cyklar över ett övergångsställe även om du enligt lagen i din bil inte har någon skyldighet att lämna företräde.

Svara
Henrik Leman • 16 februari, 2017 at 10:16

Jag vill väl mest åt att snacket inte bara får handla om Wiklander här. Yes, han kunde ha valt att avstå, men spelare MÅSTE se upp och vara mer vaksamma än Wingerli här. Det är viktigt att det inte glöms bort.

Svara
Daniel Andersson • 15 februari, 2017 at 06:08

Håller med Daniel Dibben och har skrivit det innan. När en spelare kollar ner eller inte är beredd så räcker det att ”stå” ivägen. Att lägga ansvar på en spelare som tittar på puck eller åt ett annat håll tycker jag är konstigt samtidigt som alla skriker om respekt för varandra på isen. Respekt är att sakta ner och sänka armarna och stå ivägen.

Svara
Henrik Leman • 16 februari, 2017 at 10:16

Inte ALLT ansvar. Se mitt svar till Daniel D.

Svara
Andy S • 15 februari, 2017 at 08:30

Vårdslöst kan jag inte hålla med om. Killen lunkar fram på grillerna, gör en kort broms och smäller på. Låg puckförande spelare med näsan mot isen. Då gör det ont. Så helt rätt av dig, kloke pöjk, använd som varnande exempel.

Svara
Henrik Leman • 16 februari, 2017 at 10:17

Ja, jag tror det är viktigt att hockeyn inte glömmer bort varför fysiskt spel finns.

Svara
Fredrik Björck • 15 februari, 2017 at 09:57

Jag tycker att tacklingen ÄR vårdslös:
1. Wiklanders fart är hög.
2. Han hoppar in tacklingen med uppåtriktad kraft.
3. Tacklingen träffar i stort sett enbart huvudet.
Dessutom kommer han delvis dold av den andra Skellefteåspelaren dvs en form av ”blindside”

Svara
Henrik Leman • 16 februari, 2017 at 10:19

Tror DN resonerar som du, och man kan absolut debattera om Wiklander ska/bör/kan avstå, men jag tycker inte den är så värst våldsam, inte heller är det en situation där Wingerli bör känna sig fredad. Jag känner bara att just hans ansvar, som exempel, är viktigt att … tja, att det inte glöms bort.

Svara
Göran Carlsson • 16 februari, 2017 at 05:59

Nej, den är inte vårdslös!
1. Wiklander läser spelet och åker där pucken förväntas komma.
2. Han bromsar in och låter i princip Wingerli åka in i honom och att skridskorna lyfter beror helt på att han försöker att hålla balansen.
3. att den träffar Wingerli i huvudet, eller rättare sagt i ansiktet beror dels på att Wingerli är mindre samt att han åker som med näsan i isen, dessutom så kan det knappast bli ”blindside” när han möter honom ansikte mot ansikte, det hade blivit en ren bröstvärmare om Wingerli inte trott att han åkte allmänhetens åkning hemma i Skellefteå.

Svara
Magnus Bartholdsson • 16 februari, 2017 at 10:20

Fredrik Björck:
Han har väl ganska låg fart, se hur han åker från blålinjen och ned i hörnet. Han tar ju inte i alls. Skridskorna lämnar inte isen förrän i själva tacklingsögonblicket så inget hopp. Däremot tycker jag han träffar huvudet. Det är ett problem med korta spelare, de blir ofta träffade i huvudet även om den som delar ut tacklingen inte menar det. Tänk om Oliver Lauridsen skulle tackla Wingerli, vad skiljer det i längd och vikt – 20-30 cm och 20-30 kg. Hoppas allt gick bra och att Wingerli är tillbaka snart.

Svara
Fredrik Björck • 16 februari, 2017 at 11:57

Han gör ju en hopprörelse! Om han sedan träffar före eller efter skridskorna lämnar isen har ju ingen betydelse över huvud taget. Jag anser att farten är hög men det är ju ett rent tyckande från min sida.

Svara
Fredrik Björck • 16 februari, 2017 at 10:41

Jag håller med om att diskussionen om den tacklades ansvar absolut är viktig och riktig här. Wingerli bör vara mer uppmärksam men detta är inte upp till DN att ta hänsyn till tycker jag. Detta ska tränare i alla nivåer mfl ta. DN ska enligt mig enbart bedöma tacklingen i sig!

Svara
Fredrik Björck • 16 februari, 2017 at 11:54

Jag tittade på sekvensen igen och har kanske upptäckt ytterligare en detalj: Det ser ut som om Wiklander ”siktar in sig” på Wingerli tidigt, kanske redan när han tar fart från blålinjen. Wingerli blir dock puckförare ögonblicket före tacklingen. Han ”snor” ju mer eller mindre pucken från sin medspelare. Hur kunde Wiklander veta att han skulle vara puckförare när han sätter in tacklingen?

Svara
Magnus • 16 februari, 2017 at 04:09

Ser ni inte att Wiklander bromsar in och därmed visar respekt för Wingerli? Hade han inte gjort det hade jag tyckt det hade varit avstängning. Vi måste lägga mer ansvar på puckförare, det är inte innebandy vi diskuterar!

Svara
Magnus Bartholdsson • 16 februari, 2017 at 05:31

Det kallas spelförståelse, att veta var man ska vara, vilken spelare som kommer att få pucken, var dina medspelare är mm INNAN det händer. Kolla hur alla SHL-spelare rör sig på plan. De åker inte runt planlöst utan vet många gånger vad som kommer att hända, vem som passar vem osv. Det är därför de söker upp motspelare, för att hindra en passning osv.

Svara
NiclasJ • 16 februari, 2017 at 01:57

Jag tycker inte att farten är speciell hög. Sen tycker jag att han inte hoppar när han sätter in själva tacklingen. En klockren tackling

Svara

 

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
KRÖNIKÖRER JAG FÖLJER
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS: