KRÖNIKÖRER
BLOGGARE
Sanny Lindströms blogg

Kommentera

Logga in för att kommentera.

Saknar du ett login? Registrera dig här.

38 kommentarer

Pelé • 16 oktober, 2015 at 12:41

Är ju egentligen rätt sjukt att du gör ett jobb som är tio gånger bättre än diciplinnämnden när det kommer till att förklara situationer. Dom borde lära sig av hur du hanterar det!

Svara
pacman42 • 16 oktober, 2015 at 01:15

Denna påminner en hel del om det som Norman stängdes av från, men i detta fallet så var det verkligen en tackling till skillnad från Norman som bara åkte på Jacob Larsson. Med det i åtanke så borde detta bli 6+3 eller mer, då John Norman fick 5+2 när han inte gjorde någon tacklingsrörelse och inte ändrade åkriktning alls. Egentligen så är denna rätt lik det som Jimmie Ericsson blev avstängd för, även om jag anser att denna nog är en aning värre…

Svara
Peter Westin • 16 oktober, 2015 at 02:57

jag tycker att det är tacklingar där spelaren ej kan vara med och spela längre som ska gå vidare till situationsrummet. Ej tacklingar där spelare 2-3 bytet efteråt kommer in och gör mål. Helst inte när domarna på planen ej gav en 2+10 på Skröder. Alltså endast om tacklingen gör så att spelaren ett jag medverka mer i matchen, som spelaren skall bli anmäld till situationsrummet. Annars så kommer spelarna ej veta vad som gäller och till slut blir det som tjejhockey att, det är lika bra att herrhockey får sluta tacklas.

Svara
Golg • 16 oktober, 2015 at 02:41

Det är ju klantigt av skröder att inte undvika denna situation. Men håller inte riktigt med om förklaringen att skröder ändrar tyngdpunkt för att tacklas, isåfall är ha idiot som inte sätter ner inre foten och har all tyngdpunkt på höger, för i en riktigt tackling skulle hamn flyga iväg själv. Sedan tycker jag Lindholm faller mer fram och träffar skröders rygg mer än att skröder tacklar han med axeln. Det är dock klantigt av skröder att ens åka på han men han är ju inte direkt elitserien smidigaste spelare. Men helt rätt att anmäla, alla huvudtacklingar bör lotterinämmden kolla på.

Svara
FBK_Leaf • 16 oktober, 2015 at 02:48

Lika solklar avstängning som Nygrens borde varit, ja. Båda tar direkt i huvudet och det är ju inte tillåtet. Vad vi fans måste sluta med är att ropa på 100 matchers avstängning så fort en av ”vårt” lags spelar drabbas, för att sedan kovända och säga att ”det var väl inte så farligt” så fort en av våra egna spelare gör samma sak. Det finns inga ursäkter för tacklingar mot huvudet, och jag köper inte resonemang som ”det går fort där ute, eller ”det var inte meningen”. Det handlar om respekt! Både Nygren och Schröder hade gott om tid att undvika tacklingen, Jimmie Ericsson lika så, men valde att inte göra det. Då ska man stängas av. Om nu Peter Andersson är jävig så har jag svårt att se hur nån som sitter i referensgruppen, eller DN inte också skulle kunna kallas jäviga. Om det är så är det rent ut sagt för jävligt, men knappast Nygrens eller Färjestads fel.

Svara
Erik Eriksson • 16 oktober, 2015 at 03:24

Bara en FBKare kan se någon som helst likhet. 😉

Svara
Peter Westin • 16 oktober, 2015 at 03:03

Jag tycker att spelare som måste utgå från en match som blivit tacklad av en motspelare ska rendera i minst 2+10 eller matchstraff och vidare till situationsrummet. Bara 2+10 min om en spelare spelar vidare i matchen, så skall det ej kunna gå vidare till situationsrummet. För då kommer alla spelare ligga kvar och oja sig tills dom sett vad motspelaren får för straff. Sedan ställer dom sig upp och spelar vidare. Tycker helt enkelt att att det är domarna efteråt som sakll kolla igenom dom speciella situationerna och sedan anmäla vidare och absolut inte pajasen Peter Andersson.

Svara
Matosch • 16 oktober, 2015 at 03:19

Med tanke på Normans 5+2 för sin ”tackling” bör det bli minst 7 matcher för Skröder efter ovanstående situation.

Men kikar man på hur inkonsekventa DN varit tidigare så blir min gissning att straffet landar någonstans mellan 1+1 till 50+25 matcher! Nån närmre gissning går inte att göra då straffskalan är otroligt dimmig och svävande. Det inte verkar finnas fler ramar och regelverk för straffen än att huvudtacklingar ska beivras… noll förtroende för SHLs ”rättsväsende”, tyvärr!

PS: å NÄÄÄ jag tycker inte Skröder ska få 50+25 matcher!

Svara
Erik Eriksson • 16 oktober, 2015 at 03:23

Jag brukar hålla med dig och tycker du har en nyanserad förhållning till debatten om huvudtacklingar. Här måste jag dock fråga:
Tror du verkligen Skröder ändrar åkriktning för att tackla och inte för att åka tajtare mot PUCKEN som ju fastnar BAKOM Lindholm isf att, som man kan tro i första momentet – komma ut FRAMFÖR Lindholm? Hade Skröder verkligen sökt tackling hade det smällt ordentligt. Tack och lov blev det inte så.
Ha det gott.

Svara
Hankan • 16 oktober, 2015 at 03:35

Må så vara att han anmäls. Tycker dock inte den är lika grov som många andra och definitivt inte lika grov som den Nygren gjorde. Fattar fortfarande inte varför han inte blev anmäld. Jo egentligen vet vi det också.

Svara
Niclas Sjöberg • 16 oktober, 2015 at 03:42

Klockren analys Sanny, jag tycker du är den överlägset bästa experten på Cmore, keep up the good work!

Svara
Ellert • 16 oktober, 2015 at 03:57

Hej Sanny
Jag är Modoit och kommer alltid att vara det men jag håller med dig.
Det här vansinnet måste bort från svensk ishockey. Som det är nu så verkar det som att killarna på isen går in för att skada motståndarna. Skröder har all tid på sig och se att Lindbom har huvudet lågt och han kan undvika att träffa honom i huvudet. Vad sa ni igår? Var det 4 tacklingar i fjol och 41 i år som blev anmälda? Är inte säker på antalet. Jag tycker det är rätt att det blir hårda straff. Det är så många duktiga spelare som har fått slutat och det är jättesynd. Sedan så tänker inte folk på att det kan förstöra för dom efter att karriären är slut. Stå på dig och kämpa för att den här skiten ska bort. Ärliga tacklingar, ja. Vad händer inom sporterna i dag? Jag spelade fotboll tills jag var 40 och jag har aldrig i hela mitt liv stampat en motståndare på foten i en närkamp. Se vad som händer nu. I varje närkamp stämplar dom motståndarna rakt över foten. Dom skiter i bollen. Fortsätt med din kamp. Den kommer att vinna. Kanske inte i år men segern kommer.

Svara
Micke Larsson • 16 oktober, 2015 at 05:08

En fråga: Varför har du inte samma ´petiga´ analys då andra tveksamma tacklingar har varit på tapeten!?

Heller är det för att ´täppa till truten´ på oss MODO:iter som detta inlägg handlar om!?

Svara
Gunno Nilsson • 16 oktober, 2015 at 05:08

Jag håller helt med Erik Eriksson. Skröder ändrar åkriktning för att komma rätt till pucken och det visar sig ju också i sekvensen efter kroppslontakten att det är han som har pucken och kam spela den vidare. Om Skröder blir avstängd för detta så kommer filmarna inom hockeyn att bli lika vanliga som inom fotbollen där en liten kroppskontakt får stora starka karlar att ligga på marken och vrida sig i plågor och verka uppleva en nära döden upplevelse. Alla hockeyspelare vet nu att om en motständare bara snuddar vid mitt huvud så slänger jag mig och spelar allvarligt skadad så kan jag nog få motståndaren utvisad och avvstängd. Petter Rönnkvist har en mer nyanserad bild av händelsen än vad Sanny har.

Svara
Örjan Nordstrand • 16 oktober, 2015 at 05:14

Jag är ledsen (eller nä, det är jag inte), men jag ser inte någon tackling. Om vi nu ritar upp färdriktning för bägge spelarna, ser man ju att det är en ihopåkning, lätt, och Skröder kommer åt pucken genast, eftersom det är den han är fokuserad på.
Jag skulle vilja ha förslag på alternativ åt Skröder, hur skulle han ha gjort istället? Hur skulle han ha åkt?
Är det meningen att han ska ta en banansväng fem meter bort från motståndare, då har vi ingen ishockey.
Bort med huvudtacklingar, för övrigt!

Svara
Micke Larsson • 16 oktober, 2015 at 05:30

Banansväng!

Ha ha ha…klockrent!

Svara
Matosch • 16 oktober, 2015 at 05:49

Det är samma typ av incident som John Norman fick 7 matcher för (ja, jag är SkellefteåAIKsupporter). Det vore ett hån från DN om de skulle fria Skröder, trots att jag tycker att denna tackling precis som Normans inte känns särskilt farlig i sammanhanget. Som jag ser det har DN med sin dom på 7 matcher till Norman satt sig i en sits där det är helt OMÖJLIGT för dem att fria denna typ av tacklingar/situationer! Friar dem understryker dem den inkonsekvens de så ofta kritiseras för!
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan straffet hamna på allt mellan 1+1 till 50 matcher, men att Skröder stängs av är jag fullkomligt övertygad om!

Svara
pacman42 • 16 oktober, 2015 at 08:13

Precis. Genom att använda Norman som avskräckande exempel så har DN målat in sig i ett hörn som de har extremt svårt att ta sig ur, särskilt med tanke på att exempelvis Nygren inte ens kom till DN.

Det lär bli minst lika många matchers avstängning som för NOrman, annars tappar DN all trovärdighet…

Svara
Peter Lindström • 16 oktober, 2015 at 06:34

Bra skrivit av fbk leaf. Jag är stor modo supporter fast jag bor i småland. Jag är då inte enögd, men vad fasen har Peter Andersson emot modo, Nygrens huvudtackling på Lindgren var den 4:e i rad som färjestadsspelare huvudtacklar modospelare utan att få straff, Tollefsen, Jensen b.l.a gjorde ju Kylie Flanagan var borta i 2 månader, klart det osar katt någonstans, tror Herr Andersson får lägga alla korten på bordet nu, i vanliga jobb så ryker man men i den nämnden så håller dom varandra bakom ryggen. Precis som FIFA gör nu…

Svara
Peter Lindström • 16 oktober, 2015 at 06:38

Bra skrivit av fbk leaf. Jag är stor modo supporter fast jag bor i småland. Jag är då inte enögd, men vad fasen har Peter Andersson emot modo, Nygrens huvudtackling på Lindgren var den 4:e i rad som färjestadsspelare huvudtacklar modospelare utan att få straff, Tollefsen, Jensen b.l.a gjorde ju Kylie Flanagan var borta i 2 månader, klart det osar katt någonstans, …

Svara
Viktor Lindblad • 16 oktober, 2015 at 07:26

Vilket skämt sanny! Sen när tacklar man med vänster axel med tyngdpunkten på höger fot? Sluta vara partisk och skriv en artikel om hur nygren borde vara avstängd i 10 matcher. Usch!

Svara
Sanny Lindström • 17 oktober, 2015 at 05:06

Partisk?
Trams.
Jag skriver i ett utbildande syfte.
En del är inte eniga med mig medan det ibland kan ta tid för andra att förstå.
Jag har sagt massvis med gånger att jag tycker Nygren skulle blivit anmäld.
Vill du att jag ska posta ett privat brev till dig där jag skriver att det var fel att han inte blev anmäld?

Svara
Viktor Lindblad • 16 oktober, 2015 at 07:58

Bra försök Sanny men här är verkligheten.

Häng med!

bild 1:
Lindblom kommer ut med pucken, Skröder ser detta och börjar direkt åka mot puckföraren för att ta pucken.

bild 2:
Lindblom tappar pucken och kollar ner mot isen Skröder fortfarande på väg mot puck förande spelare.

bild 3:
Lindblom fortfarande i kamp om pucken. Skröder tar ett stort skär i sidled notera hur banan ändrats INTE MOT LINDBLOM.

bild 4:
Samma sekvens o,1 sekund senare Skröder rörs fortfarande inte mot lindblom

bild 5:
Lindblom försöker fortfarande ta pucken bakom sig. Skröder på HÖGER SKRIDSKO försöker åka runt spelaren för att ta pucken som ligger fri!

bild 6:
Lindblom har fortfarande inte fått upp sitt huvud. Skröder på väg mot pucken som petas mot honom från lappier. NOTERA HÄR HUR SKRÖDER FORTFARANDE STÅR PÅ HÖGER SKRIDSKO OCH HUVUDET TAR PÅ VÄNSTER AXEL!

Sammanfattningsvis:
Kamp om pucken, Skröder står på höger skridsko och som experten anser tacklar någon på sin vänstra axel med vänster fot i luften! Testa själva hur ni vill göra när ni tacklar vars vill ni ha tyngdpunkten?

Sedan tycker jag personligen att du analyserar Nygrens tackling med samma noggrannhet skulle varit mycket spännande!
Till sist fruktansvärt vad irriterad jag blir när du jämför det här med Nygrens fula tackling som förmodligen kommer vara säsongens fulaste!

Tack för att ni tog er tid…

Svara
pacman42 • 16 oktober, 2015 at 08:15

Men allt det du skriver spelar ändå ingen roll. John Norman fick 5+2 matcher då Jacob Larsson (Frölunda) åkte in i hans åkriktning. Norman gjorde ingen egen rörelse alls åt något håll, han tacklade inte heller. OM DN inte bedömmer denna lika som den situationen som de valde ut som avskräckande exempel så tappar de all trovärdighet. Därför kommer denna att ge minst 5+2 matcher.

Svara
Sanny Lindström • 17 oktober, 2015 at 05:04

Intressant hur olika man kan se på en situation.
Hockeyns närsynthet kan visa sig i olika former.

Svara
Golg • 16 oktober, 2015 at 08:51

Jag Håller med, som jag skrev ovan förstår inte heller hur Skröder skulle vilja tackla någon med all vikt på högerben, framåtlutad och med vänsterben i luften. Om Sanny skulle ställa sig så i Cmore-studion skulle Petter kunna blåsa omkull han. Att han inte sätter ner vänsterbenet och flyttar kraften i sidled tycker jag tyder på att han bara vill åka runt han…

Svara
pacman42 • 16 oktober, 2015 at 10:44

Fortfarande helt irrelevant. Norman gjorde ingen tacklingsrörelse alls och åkte rakt fram och fick 5+2 matcher när Jacob Larsson åker in i hans åkbana. Skröder byter riktning mot Lindblom och därmed så borde denna bedömas minst lika allvarligt.

Svara
Jo men vist • 16 oktober, 2015 at 10:46

Om nu alla som tacklas mot huvudet, blir avstängda i typ 5 matcher, borde inte alla som inte tacklas få spela 5 matscher mer då?

Svara
Sanny Lindström • 17 oktober, 2015 at 05:03

Sunt tänk… Eller inte.
Döm efter handling och inte konsekvens.
Fundera på det

Svara
pacman42 • 17 oktober, 2015 at 02:32

Snälla Sanny, skulle du kunna försöka förklara för mig varför Skröder kommer undan med en match avstängning och Norman fick 5+2? Situationerna är snarlika och Skröder hade sett motståndaren, det hade troligtvis inte Norman gjort då Jacob Larsson svängde in i Normans åkriktning. Även när det gäller huruvida spelarna var puckförande eler ej var situationerna likartade, bägge missade att få med sig pucken så att den gled iväg.

Det verkar ju vara ett rent lotteri vilken dom spelarna får…

Svara
Gandalf • 17 oktober, 2015 at 02:34

Hej Sanny! Det vore intressant om du kunde göra en jämförelse mellan Skröders tackling och den John Norman blev avstängd för och försöka bena ut varför det kan skilja så oerhört mycket i straff. Det känns som att situationerna är ganska lika varandra. Tack på förhand!

Svara
KHL fan • 17 oktober, 2015 at 03:44

Grattis Sanny
Du håller på¨att skapa en ny hockey kultur i SHL, kör skallen i isen och få din motståndare avstängd. Blir spännande i slutspelet om det går till sju matcher, hur många har du fått avstängd från motståndarlaget. Som det ser ut i dagsläget är SHL helt ointressant att följa som liga. Bättre att följa KHL, NHL eller andra ligor i Europa. Framför allt om cirkusen med anmälan och inte anmälan fortsätter. I vanliga vardagslivet talar man om rättssäkerhet, i SHL gäller rättsosäkerhet. I princip bör allt spel med pengar som insats stoppas på¨SHL matcher. För avvaktande på¨beslut från disciplinnämden, om dessa amatörer har tid att sammanträda, kanske ett beslut fås före nedsläpp. Det bör även göras en stor omorganisation av hela upplägget och göras professionellt. Först att Peter Andersson avgår med omedelbar verkan, bör inte finnas minsta tvivel på Jäv, som tydligen finns från flera håll. Sedan att en anmälan görs från SHL mot Nygren så att disciplinnämden får göra en bedömning, så att det är utrett och klart.Och inte ligger som ett grått moln över fortsatta diskussioner. Som hockey intresserad lägger du ut mycket pengar på att besöka arenor och abonnemang på c-more. Då krävs att SHL sköts på bästa sätt, vilket inte sker för tillfället. detta är inte en fråga om en enskild förening, utan om SHL överlevnad. Vilka stjärnor vill komma till SHL för att få böter och avstängningar, som behandlas så amatörmässigt. Överväger starkt att avsluta mitt c-more abonnemang. Samt inte lägga ut pengar på resor och biljetter till denna pajas liga, jag gillar hockey. Jag är helt emot tacklingar mot huvudet, men det är lika viktigt att visa omdöme hur spelare går in i en kampsituation. Gäller både den som tacklar och tar emot tacklingen. Hoppas att de omedelbart sker en förändring. Och en förklaring av de mottagande av tackling från dig Sammy så vi inte får en liga med sänkta huvuden.

Svara
Sanny Lindström • 17 oktober, 2015 at 05:00

Snackar du för skit.
http://bloggar.expressen.se/sannylindstrom/2015/09/29/min-syn-pa-tacklingen/
Jag påtalar ansvaret hos den som blir tacklad gång efter annan.
Kolla igenom min blogg kring Holzapfel, Karalahti, Jensen och Heshka. Så dina antydningar grundar du på en situation som är så jäkla solkar att Linblom blir tacklad i ett läge då han är försvarslös.
Läs på innan du uttalar dig nästa gång

Svara
KHL fan • 17 oktober, 2015 at 08:27

Bra att du försvarar dig på tidigare uttalade. men i den här senaste situataionen som du beskriver, är det fler som har erfarenhet, som är emot din inställning och förklaring i frågan. Vet inte om det gör att du kan svara att du tidigare tagit ställning emot. för om du ser denna situation tror jag att du gör fel slutsatser. Därför kan man göra dessa reflektioner. har faktiskt följt dina inlägg och vet din inställning men här anser jag att har du fel. Vad säger du om domslutet, verkar vara ett försvarande av SHL:s beslut. Men jag förstår att du försvara SHL, som ger dig inkomst

Svara
Kjell Yngver • 17 oktober, 2015 at 04:04

Du fick som du ville Sanny, J av tycker att du ska ta dig en funderare på om du verkligen ska stanna kvar som sk expertkommentator. Du lägge r mycket energi på ett fa öl som Schröder och samtidigt försvarar du Karalathi i HV . Men tyvärr så har ni sk experter och situationsrummet med domarbasen blivit större än SHL och det gör att intresset för sporten minskar när det är nya regler e fler varje omgång beroende på var ni sätter in drevet. Den enda förening ni inte vägar kritisera är Färjestad. Hoppas du har kurage att våga bemöta detta.

Svara
Sanny Lindström • 17 oktober, 2015 at 05:02

Snackar du för skit.
http://bloggar.expressen.se/sannylindstrom/2015/09/29/min-syn-pa-tacklingen/
Jag påtalar ansvaret hos den som blir tacklad gång efter annan.
Kolla igenom min blogg kring Holzapfel, Karalahti, Jensen och Heshka. Så dina antydningar grundar du på en situation som är så jäkla solkar att Linblom blir tacklad i ett läge då han är försvarslös.
Läs på innan du uttalar dig nästa gång

Svara
pacman42 • 17 oktober, 2015 at 07:05

Och efter dagens match mellan Skellefteå och Färjestad så kan både Holmström och Tollefsen räkna med anmälningar för vad de gjorde mot varandra.

Det blir intressant att följa hur dessa ärenden slutar. Jag vågar inte försöka mig på att gissa längre då det inte längre går att förstå vad som bestraffas och inte.

Svara
Sanny Lindström • 17 oktober, 2015 at 08:00

Absolut inte. Nu försöker du hitta saker för att rättfärdiga för anmälningar som skett mot ditt lag.

Svara

 

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
KRÖNIKÖRER JAG FÖLJER
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS: