Annons:
Annons:
Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Sugen på storstadssemester?

Då är det här sajten för dig!

Niklas Svensson
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
  • Bert

    Om det är så få som inte har teckning, ge dom sattelitelefoner
    med billig taxa så är det inga problem.

    BB

    • Christer Olsson

      Det finns inga satellittelefoner med billig taxa så det måste isåfall subventioneras. Och dataöverföring kostar väldigt mycket, i stil med dagens 3G-roaming utomlands.

      I detta läge är nog CDMA450 en mer realistisk lösning.

      • Peter

        ge mig 26 miljoner till mitt hushåll, så kan Juholt få den sista miljonen. Jag lovar att flytta utomlands och aldrig mer ringa till Sverige…
        Ps Han kunde juholt sig!

  • Anonym

    Vem tar denne man på allvar numera. Han borde få yttrande förbud från sitt parti. Men för socialister är pengar inget problem, det trycker nya när de gamla är slut.

    • Eva

      Klockrent

    • ROS

      Folk med hörsel och syn gör det. Alliansarna har sin idol som lurar dem så de inte fattar det ens innan det är för sent.

  • Vallentin

    Ja man blir aldrig förvånad när det gäller Juholts utspel. Det visar på fattigdomsförslag inom S. Leif i Bankeryd

  • http://twitter.com/jinges Jinge Flucht

    Det må vara otydligt att säga -alla- hushåll, men ska du vara så noga med måttband och linjal så ser jag fram emot vad du kommer fram till när det gäller Reinfeldt. Han sade innan valet att man inte skulle jaga alla fildelande ungdomar. Hur blev det? För några veckor sedan påstod han att regeringen aldrig skulle skicka några skattepengar för att stödja utländska banker. Nu blir det många många miljarder.

    Dessutom har han sagt att han inte vill ändra EU:s konstitution, men det FÅR han inte heller eftersom den nuvarande konstitutionen reglerar saken, man kan inte en fredagseftermiddag lägga till ett par nya sidor…

    Men av någon underlig anledning så talar du sällan om Reinfeldts tillkortakommanden, bara Juholts. Och visst, jag förstår att man måste vara lydig som journalist, men din heder och integritet, säger inte den dig att du ska kritisera den andra sidan oxo? :-P

    Jag vet svaret så det är korkat att fråga, men ändå.

    Visst, ska man se till att även fjällstationerna ska nås av mobiltelefon så blir det dyrt, men om Juholt hade varit noga och förklarat att ett antal fjälldalar där det bos samer sommartid, likafullt skulle bli utan telefon, ja då hade hans tal blivit så långt att Expressen skulle ha strukit det, alltför komplicerat hade det hetat…

    • Lasse_f44

      Du kan fortfarande vara bitsk Jinge *ler*

  • Anders

    Varför skulle varje enskild operatör bygga ut nät till varje hushåll, använd interoperabilitet (som redan används vid nödsamtal), det här förslaget är inte orealistiskt (eller så dyrt som det nämns).

    Det är bara lägga till en punkt vid nästa upphandling av frekvenserna som tvingar operatörerna att dela på näten i vissa specifika områden.

  • Anonym

    Han är ju så bra på att skjuta från höften – men var det inte totalt korkat att varje operatör skulle ha egen mast ? sådant måste ju gå att samordna, oavsett vad operatörerna anser.

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      ”….oavsett vad operatörerna anser”. Med det lär problemet lösa sig automatiskt; de lämnar den svenska marknaden.

    • pacman42

      De samordnar kraftigt. Det finns 2st 3G nät. 3st GSM, troligen 2st LTE (4g), då 3 inte köpt frekvenser utan bygger vidare på 3g (så det blir väl 2,5st 3g nät då).

  • Heinrich

    Kan denna man göra något annat än att säga fel saker? :)

    • ROS

      Bättre att nån säger saker när inte idol Fredde gör det utan håller sig gömd hela tiden.

  • Sune

    Men han är snäll Juholt. Alla ska få lika…spelaringen roll vad det kostar:)

  • http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=4561480 Martin Nyberg

    Det går alldeles utmärkt att täcka alla hushåll billigare än så. Det finns redan idag i princip 100-procentig täckning om man skulle kunna använda alla operatörernas nät. Så lösningen är enkel: återupprätta Televerket och driv både mobilnät och fasta telefonnätet i offentlig, ickevinstdrivande syfte där de olika operatörerna betalar självkostnad för nättillgång.

  • Anonym

    ? Var det inte Socialdemokraterna som privatiserade Telia för att få in snabba pengar för att täcka allt deras slöseri med befolkningens medel?

    • Jannne

      Visst var det ju det – Björn Ro(s)engren lyckades ju få den dummare delen av svenska folket att satsa sina sparslantar i projektet – & ännu har ju alla förlorat på det…..

  • Christer Olsson

    Det finns idag ett CDMA450 nät i Sverige som har 95% täckning och som opereras av Net 1, tidigare Nordisk Mobiltelefon. Då det inte fanns någon ekonomi i mobiltelefoni för CDMA450 så har de lagt ner telefoni och erbjuder bara trådlös bredband för företag och privatpersoner i glesbygden. Det är ganska många företag, bussbolag och även tåg som använder denna lösning för att erbjuda Wifi och det går bra att köra IP-telefoni över denna lösning.

    Det vore bättre att nyttja några miljoner av Julholts önskemål och få fram någon bra CDMA450-telefon som har inbyggd IP-telefoni. Då skulle man lösa problemet med täckningen för alla som behöver en mobil i ren glesbygd.

    • pacman42

      Vilken androidmobil som helst klarar av det via wlan. IP-Abonnemang finns från 19kr/mån. Det finns även femtoceller så man får GSM/3G. Net1 fungerar kalas. Var räddningen i vår sommarstuga där GSM bara fungerar på vinterhalvåret!!

      • Christer Olsson

        Efter lite googling har jag hittat några kinesiska androidmobiler med stöd för 450 Mhz och som borde fungera med Net1 och även med Skype/Sip-iptelefoni.

  • Christer Olsson

    Dessutom skulle det kosta en bråkdel att bygga ut CDMA450-nätet för att täcka de delar av Sverige som idag inte täcks av CDA450 och som är befolkat.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Jag ser att sedelpressen kommit igång hos sossarna igen.

  • Anonym

    Bryt ut Skanova ur telia helt å hållet, och låt det bli ett ”televerket”

  • Anonym

    ”Sverige ligger redan i Europatoppen när det gäller mobilnätens täckning” Jag vet hur detta fungerar eftersom jag inte kan sitta hemma i mitt hus och ringa.Det hjälper inte att gå ut i trädgården heller.
    Och jag bor så nära E22 att jag ser vägen härifrån. Istället för att ordna till detta så folk kan använde sina telefonen så bygger man vidare med 4G.
    Finns ställen som exempelvis Torsö i Blekinge, försök att ringa därifrån.Har ingen betydelse vilken operatör, och Telia vill avveckla sina kopparlinor.
    Så frågan är väl hur man tänker? Men det är väl som allt annat i detta fantastiska land, mycket snack och liten verkstad.

  • Pingback: Juholt måste punktmarkeras « Människovärlden

  • Tony Wåhlén

    Otroligt bra att de börjar tänka på landsbygden i mellanåt.
    Min pappa har näst intill ingen täckning i norra värmland.

  • Annorlunda313

    Men Herr Juholt…det räcker nu…gå vidare i livet och ut ur partiet…finns det någon framtid för Socialdemokraterna så ligger den inte i dina händer.

  • LN

    Men putta in miljarder i misskötta banker det har vi minsann råd med!!!

    • http://www.facebook.com/people/Benny-Olsson/1348608458 Benny Olsson

      Du har rätt,men inte ändå.

    • Anonym

      Det är viss skillnad på telefonins och bankverksamheternas roll i samhället. Att ett tusental hushåll saknar mobiltäckning gör ingen större skillnad. Går en storbank omkull rasar hela finansiella sektorn, vilket betyder att INGEN kommer ha några pengar att använda. Lösningen vore givetvis många små banker, men nu sitter vi i skiten och är gisslan hos storbankerna…

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Man förstår att du gillar Juholt när du jämför bankväsendet och rätten att kunna ringa ett samtal från Yttre Bortträsk.

  • Stig Helmer

    SÅÅÅÅ FIIIN HAN ÄR VÅRAN JUHOLT!!!
    Följer med spänning varje dag, att få läsa dagens Juholtare.
    När man var liten, var det serierna som bläddrade fram först.
    När man blivit äldre är det Juholtarn som man bläddrar fram först.
    Underbart att få skratta vi fikabordet på jobbet varje dag.
    Tack Håkan……. Vi älskar dig!!! Fortsätt

  • Nippon

    Jag är inte insatt i denna fråga, och vilka lösningar som skulle kunna var möjliga. Men ett har jag iallafall förståt. Jag är inte ensam om detta Niklas Svensson förstår lika lite som vad jag gör. Men han har ju sitt uppdrag om att skriva ner Juholt, och många av er som bara skriver en massa skit om Juholt i denna spalt. Och det har inget med sakfrågan att göra, för ni verkar inte heller veta något. Däremot så verkar en del ha förslag på hur man skulle kunna lösa detta tekniskt. Tack för att ni upplyser oss andra.

  • Anonym

    Förslaget från Juholt visar att han måste vara komplett galen.

    • ROS

      Och har papper på att du är klok menar du väl?

  • Anonym

    Jag gillar Juholt. Mannen som säger vad som faller honom in.

  • Anonym

    Intressant, och i Mora håller en ”folieoverall” på att med miljönämndens hjälp släcka såväl TV- som mobilnät. Hur skall Juholt tackla det?
    Land skall med lag fördummas! ;)

    • Stig Helmer

      Bra Bernhard!!!! mitt i prick, förmodligen blir det så att alla måste avstå från mobiltelefoner i solidaritetens tecken
      Alla eller ingen så är principen

    • Anonym

      Flytta ”folieoverall:en”" där täckning saknas .
      Skicka med ”J u l h o l t ” som kontrollant .
      Kostnaderna för detta kan finansieras genom att
      ”J u l h o l t” får skriva fler julsagor och sända de för vidare bedömning med brevduvor .
      Detta räddar Sveriges anseende bland de andra tomtarna i EU .

  • Sverker

    Med LTE på 450 MHz-bandet är det inte alls orealistiskt, även 850 MHz-banden når långt.

  • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

    Nu finns det anledning att fråga sig om inte Juholt är llite bakom flötet eller uppfattar sig som Kung Midas. 30 miljarder kr för att drygt tusen hushåll. Tjenare!

    • efgerio

      Ljugholt ÄR flötet!:)

      • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

        Aha…I’ve seen the light; han har en korkhjärna.

  • Ingemarg

    Vår alldekes egen BagdadBoB har talat igen. Har har blivt lika kul som den riktige Bob.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=657094285 Hasse Peterson

    jag undrar vad nästa förslag om företag blir, är det att alla små butiker måste öppna filialer i varje stad. ”Man ska inte kunna välja bort meborgare för att det blir dyrt”

  • Jonas

    1100 hushåll baseras väl antagligen på siffror från teleoperatörerna och dessa bygger i sin tur på beräkningar som saknar verklighetsförankring. Bara där jag bor, i Haverdal/Steninge, vågar jag påstå att det är 500 hushåll som saknar mobiltäckning. Enligt täckningskartorna har vi emellertid täckning. Att relativt tätbefolkade områden utanför städerna saknar täckning är ett betydligt större problem än att några få hus i lappmarken saknar mobilnät.

    • Patrik

      Vi har sommarhus i Steninge Kyrkby. Tidigare hackade Tele2 betänkligt men fungerar bra idag. Abonnemanget på 3 har mycket god täckning, så även hos vänner i Harplinge. Men visst, varje kvadratmeter har inte samma relativt goda signalnivå.

    • http://profiles.google.com/globaljuggler Henrik Hansson

      Jonas, om du har möjlighet och inte redan har gjort det: Testa gärna om du har täckning på 450-bandet med Netett.

  • Fred på jorden till alla

    Juholt är en gammal relik av en politiker som försöker vinna poäng bland den stora massan genom populär uttalanden typ ” internet och mobiler till alla” . Problemet är bara att den stora massan är smartare idag och de förstår det som inte juholt förstår, att det inte är realistiskt.

    • ROS

      Smart säger du? Hur ser en sån ut nu för tiden enligt dig här?

  • Pär

    Bor man utan när kan man ju köpa en satellittelefon för nödlägen? Ett lite mer förnuftigt alternativ.

  • Pingback: Dålig täckning - DN.se

  • Niklas

    ”Det slås också fast att om samtliga operatörer skulle bygga ut sina nät för täckning av hela landet handlar det om en kostnad på minst 30 miljarder kronor.”

    Varför måste alla operatörer bygga ut. Kan de inte samarbeta. Bygga ut ett nät som de delar på. Annars bygger de in en enorm överkapacitet. Åter igen så tolkas allt så illa som det kan.

    • http://www.facebook.com/people/Jonas-Sandberg/100002303485735 Jonas Sandberg

      Helt rätt, delar de 4a (?) operatörerna på kostnaderna så blir det ju inte ens lite mer än 7 miljoner per hushåll. Det är ju som hittat! Det är alltid så himla lätt att spendera pengar när det inte är en själv som tvingas betala…

      • Victor Bjorklund

        ”Om man tvingar fem operatörer att bygga varsitt nät till 90 procent skulle kostnaden, enligt beräkningarna då, bli minst 30 miljarder. Kostnaden för total utbyggnad skulle kunna bli betydligt högre, upp till 100 miljarder kronor, skrev IDG i går.”

        30 miljarder om alla sammarbetar…
        100 miljarder om de bygger varsit

  • Anonym

    HJ vet inte vad han pratar om när det gäller mobil täckning, sossarnas låga siffror beror på en blandning av HJ och de som har gjort en klassresa från socialdemokratin

  • Anonym

    Den enda som saknar täckning i den här soppan är Juholtarn själv.

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Signalerna når honom inte, han har en blykeps på pga alla drajjor.

      • ROS

        Menar du Frdde då förståss här? Han ser bara synvilla som du missat här.

  • Facelia1

    den här killen är farlig för Sveriges ekonomi

  • http://www.facebook.com/people/Sven-Erik-Forslin/100001064890124 Sven-Erik Forslin

    Ruinfeldt i sin Borg skiter knäck av rädsla för retorikens Mästare: Juholt! Skitkul!!!:-)))

    • jmhkliorrniorerio

      Ljugholt vet ju inte ens vad retorik är för något

      • Pippo

        Retorik är, substanslös vältalighet.

    • Mila

      Herregud vilken verklighet lever du i? Är det ngn som skiter knäck är det väl Juholt.

      • ROS

        Är sqanningen obekväm för dig här?

  • Anonym

    Många ”experter” säger att Juholt har ett drömläge för att angripa regeringen angående vårdskandalerna på Carema. Men i själva verket är det en mardröm för S. Det var sossarna som i början på 90-talet slaktade den svenska välfärden, det kommer medborgarna ihåg, och därför ser sossarnas siffror ut som dom gör i opinionen.

    40.000 platser försvann inom äldrevården liksom 30% av sjukhusens geriatrikplatser. Sen kommer Juholt och dillar om heltäckande mobilnät. Vilken skojare.

    • Pippo

      Det var Ingela Thalén som skapade uteliggarna.

    • Anonym

      Så du menar att det vore bättre att strunta i att det är dåligt och fortsätta på samma sätt istället för att förbättra, se över och kontrollera så att våra skattepengar istället används för ett vettigt sätt och inte försvinner till riskkapitalister?

      • Anonym

        Inte alls, men en alltför tuff retorik skulle dels slå tillbaka på dem, men även sätta dem i mardrömssituationen att behöva leverera den service de hävdar att alla har rätt till. Anledningen till att sossarna öht tillät privata initiativ inom välfärdsområdena var ju att de insåg att de aldrig skulle kunna leverera allt till alla. Bättre då att skylla på den privata sfären. De vet (och visste) att vinster på skattemedel är en känslig fråga för svenskarna och såg ett ypperligt tillfälle att göra som de brukar – avhända sig ansvaret.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=596185096 Rolf Carlsson

        kirre du har rätt Persson var TVUNGEN att rasera välfärden i början på 90-talet. Den ekonomiska krisen då var lika allvarlig som nu. Löntagarna fick betala och de rika blev rikare. I USA förlorade då 50 miljoner jobbet. När Alliansen kom till makten 2006 så ansåg de att det överskott i finanserna som S skapat skulle återbördas till löntagarna i form av jobbskatteavdrag. 120 mijarder + 350 miljarder i aktievinster har sedan 2006 gått rakt ner i fickorna på löntagare. Har de sparat dessa pengar ..nej inte fan har de gjort det … de har belånat hus och handlat till den milda grad att landets privata skulder är mer än dubbelt Statens. Se filmen inside job så får du se vilka som kommer att vinna på den bostadsbubblan.

        • http://bloggar.expressen.se/lottagroning/ Ordförande Svensson

          Det enda Göran Persson sanerade på 90-talet var socialdmeokraternas egen skit från 80-talet.

          Det var bara sossar som tyckte Sverige var så himla bra 2006. Vi som befinner oss i verkligheten såg att det där sk. ”dukade bordet” var lika dukat som dagen efter en grisfest. Det var därför ni förlorade makten och det därför ni nu är i opposition tillsammans med kommunister, de opålitliga och Sverigedemokrater.

          Ja, visst är det hemskt att löntagare nu får behålla mer av sin lön? *FNYS* Det är socialdemokrater som du som ger folk den bästa anledningen till att välja Alliansen!

          Tack, kamrat Carlsson! :D

          • ROS

            Och när blir du vuxen på riktigt nämligen? Och ser Sveriges föfall som sker nu?

  • Anonym

    Telia’s GSM med korrekt riktantenner funkar nog bra och NET1 till internet med rikt antenn så löser det sig.

    • Hubert

      Jösses vilken dum lösning, blir ju ännu värre

      • Anonym

        Svar till Hubert, alla kommunikationer med mobilt internet och mobiltelefoni kan krävas en mottagarantenn för optimal mottagning/sändning.
        Finns riktantenner för både 450 o 900MHz.
        Samma som för radio/tv mottagning, en riktantenn, så kan chansen vara hög att det funkar.

  • Pippo

    Han har en sedelpress i Polen.

    • Rolandmelin

      Vem? Niklas Svensson på tidningen?

    • Anonym

      20tons pressen bar han ensam ner till Polen, det konstiga är att ingen saknar den för den står fortfarande kvar i Sverige.

  • LÅVC

    Håkan Juholt, det finns människor i Sverige som idag har betydligt värre än att inte ha täckning för sin telefon. Bosätter man sig i ödemarken har man säkerligen i åtanke att mobiltäckningen kan bli ett problem man själv får lösa med t.ex. satellit telefon. Finns det ingen i Socialdemokraterna som skulle kunna hjälpa dig hitta lite viktigare saker att fokusera på än att Alliansen missat att ge ett fåtal mobiltäckning är det värre ställt än någon kunnat ana i partiet.

    • Roland

      Du borde nog lyssna lite mer, det här är bara en viktig sak Juholt har fört fram. Media däremot kan bara analysera en sak i taget.

      • Anonym

        Då borde Juholt sätta sig ned med sin mediakonsult och ta ett snack om vilka frågor som ska föras fram och drivas. Det här är en skitfråga jämfört med mycket annat i samhället. Och om någon frågar svarar han bara att för tillfället är frågan lågprioriterad. Vård och omsorg är mycket viktigare.

        Juholt börjar likna en bilförsäljare som har för stort lager av gamla skrotbilar. Testar alla omöjliga argument för att bli av med dem.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=596185096 Rolf Carlsson

      LÅVC du tillhör antagligen ”lattegenerationen” som springer på Stureplan och inte fattat att det redan bor människor i glesbyggden och som måste nå 112 och sina trygghetslarm.

      • Anonym

        Heja Rolf! Roligt att läsa någon som försöker vara lösningsorienterad. En del ser mig nog en i lattegenerationen, men jag har tagit bort skygglapparna och inser att det inte är hållbart att bara se till mitt och min egen plånbok. Vi påverkas av hur andra har det förr eller senare. I olika delar av Sverige och i olika skeden i livet behöver vi olika saker. Det jag kan bli så förvånad över är att unga karlar som idag har jobb och tjänar bra, är hyfsat friska, samtidigt är så missunnsamma, bittra och arga. Men det är en annan diskussion. Om man har det bra borde man vara generös eller?

  • Tobias Bäckström

    Det finns ju satelittelefoner.

  • Håkan

    Nu får ni väl ge er ! Någon gång är det fan i mig nog. Det skulle vara intressant att granska alla journalister en stund

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Bara för att Juholt kommer med dyra och oerhört korkade utspel ska han åtnjuta mediaimmunitet?

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=596185096 Rolf Carlsson

        Esa vad är det som kostar 30 miljarder … vem är korkad?

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Bara för att Juholt kommer med dyra och oerhört korkade utspel ska han åtnjuta mediaimmunitet?

    • Anonym

      De flesta journalister är ju vänster så behovet att granska dem är väldigt stort.

  • Anonym

    Perfekt! Tar man en fjärdedel av vad tre Care(M)a-chefer får i vinst per år (120 milj) så är det hela finansierat på ett kick. Hur i hela världen kan folk vara så upprörda över att folk vill ha täckning? Slutar regerigen slösa med våra pengar så kan en bråkdel av våra skattemedel lösa både det ena och andra. Och nu förstår jag varför högersossar är så emot Juholts förslag (och nya inriktning) om att man ska se över avregleringarna. En S-politiker i Gbg har dragit in 400 miljoner för friskoleverksamhet. Osmakligt! Något måste göras nu, Sverige blöder och det är vi skattebetalare som betalar. Om det fortsätter så här kommer skatterna att höjas för att vi ska ha råd att betala alla privata aktörer och riskkapitalister. Vakna!

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Men nu var det 30-100 MILJARDER som utbyggnaden av telefoni kommer att kosta. Det går alltså åt ca 400 carema att betala Juholts samtal från träsket. Sosselogik i nötskal.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=596185096 Rolf Carlsson

        Vad får dig att tro på den kostnaden Esa. Att behålla trådnätet för glesbyggd skulle visserligen kosta telia men inga 30 miljarder. ADSL duger bra.

        • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

          Men snälla Rolf, nu pratar vi om mobiltelefoni och inte ADSL. Läs Computer Sweden som hänvisar till den statliga utredningen från 2008 som räknat på detta: Ca 100 miljarder om alla operatörer bygger ut eller ca 30 miljarder för ett gemensamt nät.

        • Jannne

          Nu är det ju faktiskt så, att alla har aldrig någonsin haft tillgång till trådbundet telenät – inte ens före mobilnätseran….

        • Ros

          Men Esa tänkte väl dra koppartråden flera varv runt jorden med såna priser? Dumt folk river ner trådfasta telenäten. Medan de lurar på folk mobiltelefoner till alla. Undrar om det är strålningsrisken som tagit alliansarna redan?

      • Anonym

        Ja skäms på mig, vilket dödssynd (såg precis när jag skickat och kunde inte ta tillbaka) Men ett hushåll är väl bättre än inget? ;-) Kan inte låta bli skratta faktiskt. Det är bara så fascinerande att se detta våldsamma engagemang om en ihopknåpad nyhet om ett påhittat dokument. Det är väl ingen i dagsläget som vet exakt vad man skulle kunna göra eller vad det skulle kosta. En kvasidiskussion utan dess like. Tänk om ni kunde uppbåda ett lika stort och moraliskt engagemang och ägna all tid framför skärmen och håna politiker som köper sex av minderåriga, får 400 000 kr i felaktigt hyresersättning för övernattningslägenheter på Östermalm, gör miljonvinster inom Attendo och Carema och försöker förfalska historien. Eller när ledaren visar sig vara en despot utan dess like. Skulle behovet att göra rätt och tillrättavisa lika snabbt finnas då?

      • ROS

        Var det inte regeringskansliet som kom med vad det skulle kosta? Du vet din idol Freddes verkstad som likt en bilhandlare lurar folket.

    • Anonym

      Lite fel med nollorna? det är skillnad på miljarder och miljoner. 1 miljard = 1000 miljoner

    • Anonym

      kostnaden för ETT hushåll är det du pratar om.
      Läs, gör om, gör rätt!

    • co

      1/4 av 120 miljoner är inte 30 miljader eller är det för ditt hushåll du menar?

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=596185096 Rolf Carlsson

        Nej men till ca 5% ränta.

    • co

      1/4 av 120 miljoner är inte 30 miljader eller är det för ditt hushåll du menar?

    • KP

      Njae, 30 miljarder var det som behövdes. 30 miljoner räcker inte långt.

      • ROS

        Beror på hur mycket löst folk som ska försörjas av detta?

    • Lionel Hutz

      Eeeeeh..? Lärde du dig matte när sossarna styrde..?

    • Anonym

      Ja, tar man en fjärdedel per år i 1000 år funkar din beräkning…

    • Anonym

      Ja skäms på mig, vilket dödssynd (såg precis när jag skickat och kunde inte ta tillbaka) Men ett hushåll är väl bättre än inget? ;-) Kan inte låta bli skratta faktiskt. Det är bara så fascinerande att se detta våldsamma engagemang om en ihopknåpad nyhet om ett påhittat dokument. Det är väl ingen i dagsläget som vet exakt vad man skulle kunna göra eller vad det skulle kosta. En kvasidiskussion utan dess like. Tänk om ni kunde uppbåda ett lika stort och moraliskt engagemang och ägna all tid framför skärmen och håna politiker som köper sex av minderåriga, får 400 000 kr i felaktigt hyresersättning för övernattningslägenheter på Östermalm, gör miljonvinster inom Attendo och Carema och försöker förfalska historien. Eller när ledaren visar sig vara en despot utan dess like. Är ert behov av att göra rätt och tillrättavisa lika stort då?

      • Jannne

        Jajemen – kom bara med väl underbyggd bevisning så……

  • Margit_stenman

    var glad att vi har nån som säger som det verkligen är

  • Margit_stenman

    var glad att vi har en som törs säga som det verkligen är
    det törs Juholt

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Jaså! Varför ändrar han i så fall varje ustpel han gör hela tiden?

      • Anonym

        Media säger inte allt, visa uttalanden och citat utelämnas, och på så sätt kan man tolka det lite som man vill. Och just nu är det många krafter som vill att man ska misstolka. Miljarder står på spel för många privata aktörer och intressen (inkl medieindustrin).

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=596185096 Rolf Carlsson

          Anna_Lena_B du har helt rätt. Om du bara visste hur storbolagen med ekonomiska intressen köper politiker och media. Se filmen inside job.

          • Anonym

            Jasså!
            PTS Post och Telestyrelsen är köpt av storbolagen?
            Skoja Papegoja

      • Ros

        Bättre och ändra sig före man åker under galjen. Som din idol Reinsvält gör rätt så ofta nu för tiden.

    • Gustav Henriksson

      Som det verkligen är. Jag skrattar…..

      • Margit_stenman

        det gör inte jag ,,vet hur det är att inte ha täckning då det verkligen behövs .slut diskuterat i ämnet

        • Johan

          Vad är problemet? Om dessa hushåll går ihop och slantar upp pengarna tror jag säkert att bolagen bygger master. Eller menade du att NÅN ANNAN skulle betala för din telefon?

          • Maja

            nu är du bara dum tycker jag klart att ingen ska betala min tel .lika lite som nån ska betala din -

          • ROS

            Du det är bättre att ändrar sig inan. Man blir tvungen under galjen likt din Fredde att göra detta.

      • ROS

        Tänk med huvudet i stället för plånboken vet jag!

  • Ali Babar

    Att tänka är stort, att rätt är större.

  • Rolandmelin

    Det är väl ganska självklart att alla ska kunna använda mobiler och larm oavsett var de bor i landet. Det var ju en av grundstenarna när operatörerna fick bygga ut sina nät. Att de sedan backar är ju inte Juholts fel.

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      De har inte backat från något alls utan håller sig till avtal man slutit med staten.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=596185096 Rolf Carlsson

        Du har helt enkelt fel Esa. Tycker du inte det är märkligt att Expressen publicerar en ”Hemlig” handling dagen efter Juholts utspel … hur korkad och naiv får man vara.

        • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

          Så korkad att jag även läste media igår där siffrorna redan nämnts. Fortfarande gäller avtal mellan pts och telekomföretagen och som uppfyllts.

        • Anonym

          Operatörerna har förbundit sig att bygga ut näten till en viss procent av landet. Det har aldrig varit tal om 100%. Tror det rör sig om 90-95% som skall täckas. Det har de gjort.

          Att det kommer fram ”hemliga” rapporter nu beror ju på att Juholt har aktualiserat frågan med sitt idiotiska utspel. Ja, hur korkad och naiv får man vara egentligen???

          • ROS

            Så du tycker att bara du har telefon så behöver inte alla det? Hur kan ego slå sån rot på så kort tid hos dig?

        • ROS

          Han vet inte att plånboken saknar hjärna tyvärr.

    • http://johjoh.bloggplatsen.se/ John Johanson

      Du har fel. Dom har såklart aldrig haft krav på utbyggnad till 100% täckning

    • Jannne

      När man köper en mobilteletjänst, har man alltid möjligheten att kontrollera täckningsområdet – det finns faktiskt delar av landet som ännu saknar TV-täckning, efter 60 år med SVT – när kommer Juholt med kravet på full TV-täckning?……..

  • Rudolf

    Alltid roligt när media som Expressen låtsas att Juholt är statsminister men han är fortfarande bara partiledare för det största oppositionspartiet. Det är Alliansen som tillsätter statsministern och bestämmer över PTS och Telia.

    • Jan B

      Tack och lov

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Ja och om Juholt blir statsminister avser han att låta skattebetalarna stå för en nota om 30-100 miljarder kr för ynnesten att kunna chatta från ett träsk.

    • Jannne

      PTS är ett statligt verk – Telia däremot ett aktiebolag som en stor del av svenska folket lurades att investera i……..av Ro(s)engren………

  • Eralsvn

    Hmm, först kräver han att det ska till i stort sett 100 % täckning i landet, sedan säger han att han inte begär att alla ska kunna få tillgång, han får väl för fanken bestämma sig??

  • Utlands Svensk

    jag gillar Juholt, han kommer att ta död på sossarna. Ingen gör ett bättre jobb än han.

  • Utlands Svensk

    jag gillar Juholt, han kommer att ta död på sossarna. Ingen gör ett bättre jobb än han.

  • Leve landsbygden

    Att ”värna” om landets miljö får kosta.
    Att ha en levande landsbygd är självklart för alla.
    Att ha någonstans att semestra ute på landet tar alla för givet.
    Men hur i hela friden ska det fungera utan att det finns människor om vill bo på landet?
    Utan dessa människor skulle Sverige bara bestå av städer och skog.
    Dessa människor betalar också skatt.
    Dessa människor har också rätt att kunna leva och verka på ett vettigt sätt även om det är utanför stadsplanerat område.
    Tänk lite innan ni fäller en massa dumma kommentarer!

  • Anonym

    ”Popcornmaskin” är en allt mer träffande beskrivning av Juholt: Snabba utspel hit och dit som mest har det gemensamt att de är totalt ogenomtänkta!

    Täckning åt alla låter ju bra. Tills man har tänkt efter i ca 2 sek.

  • Bärgarn

    Gör inköp av satellittelefon avdragsgill för alla hushåll utan täckning! Billigt, bra och snabbt.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=596185096 Rolf Carlsson

    Mycket lämpligt av regeringskansliet att läcka en ”hemlig” handling, som säger att Juholts uttalande kostear 30 miljarder. Idag, oberoende var du bor (har valt att bosätta dig), så har du en analog trådtelefon. Telia har valt att klippa dessa trådar för att undrhållet blev för dyrt och att de skulle förlora i konkurenskraft om de behåller trådarna. Att behålla trådarna och bekosta underhåll hade INTE kostat några 30 miljarder. Själv har jag trådburen telefon,TV och bredband via ADSL. Juholts krav är i allra högsta grad rimliga. Jag vet vad jag talar om då jag arbetat med strategiska IT frågor i över 35 år. På tal om dyra investeringar så har ett stort antal företag i Sverige och i hela Europa infört integerade ADB systet SAP för långt över 30 miljarder. Försvarets system kostade 2 miljarder och kom ihåg vad ni läste det först ”systemet kommer aldrig att fungera”. Ett storföretag skulle byta ut sin ekonomimodul i SAP och det kostade 1/2 miljard. Med detta vill jag säga att även om riksdagskansliets ”hemliga-:))” uppgift om en kostnad på 30 miljarder så är det värt att satsa dessa pengar för att ALLA i sverige skall kunna nå 112 och trygghetslarm. Jag begär inte att den egoistiska ”lattegenerationen” med Svensson i spetsen skall hålla med mig.

    • Jan B

      Tänk om Juholt försvarde sitt förslag som du, Men han drar ju tillbaks det och ändrar sig i stället.

  • Kalle Edelius

    Tack Håkan! Äntligen är det kul att läsa tidning!

  • lojsanrull

    Är omnipotens en psykiatrisk diagnos och när är den tillämpbar?

  • Rulle10

    Undrar vilken budget Juholt har att förhålla sig till?

    • Jannne

      Svaret är enkelt – han saknar en budget…..

  • Anonym

    Ska han flytta kontor?

    • Hhemgren

      Ja jag skrev en frågesättande komentar här alldeles nyss och de tog bort den. Jag börjar tro att all media är köpt av moderaterna!

      • Hhemgren

        Nu tog de bort ett tlll men det gör mig bara mer beslutsam ärr gå vidare högre upp

      • ROS

        Klart att media är moderat ägd till största delen så illa är det tyvärr. Så du har rätt.

  • nui

    Mer högerinriktad tidning än expressen är svårt att hitta,,i stil med fox news.

  • Rödlöken

    Om detta stämmer så är jag livrädd för Juholt.
    uttalande efter uttalande görs utan eftertanke eller logik för att sedan dras tillbaka på dom mest pinsamma sätten.
    Tänk dig att ha en chef som 24/h om dygnet ger dig dubbla budskap,ingenting skulle fungera för alla skulel springa på varandra.
    Han må vara retoriskt kunnig och klä ord med vackra budskap utan konsistens eller verklighetsförankring.
    Men så fort man tittat under huven så ser man hur den lilla lilla motorn går på 7000/varv och det luktar bränt.
    Jag är allvarligt livrädd för denna man.
    Hans verklighetsflykt verkar vara total!

    • ROS

      Kan det vara så att han står med bägge fötterna på jorden? Och du lever i verklighetsflykt swjälv?

  • Jan B

    Verkställande utskottet AVGÅ för det är väl ni som bär anvaret för denna Juholt.

  • http://zoega59.blogspot.com sn59

    Juholt säger ofta saker som han inte menar.
    Hans svammel gör att ingen litar på honom

  • Charliehiway

    @nui! Tiitar DU på FOXNEWS ö.h.t . Vi har den kontinuerligt även när vi är i sossedonien.
    Har Du kollat Bill o Reilly?

  • http://bloggar.expressen.se/lottagroning/ Ordförande Svensson

    Det som är mest skrämmande är att när S lyckas att skyffla bort Juholt så står de det tiotusentals gubbar och tanter i rad efter honom med exakt samma vårdslöshet och respektlöshet för våra skattepengar.

  • http://bloggar.expressen.se/lottagroning/ Ordförande Svensson

    S försöker ständigt hitta klasskampsfrågor i en massa menlösa frågor för att verka mer röda än de är. I själva verket är större delen av S väljare Alliansanhängare – i smyg.

  • http://bloggar.expressen.se/lottagroning/ Ordförande Svensson

    S försöker ständigt hitta klasskampsfrågor i en massa menlösa frågor för att verka mer röda än de är. I själva verket är större delen av S väljare Alliansanhängare – i smyg.

  • Duff

    Det kanske är orimligt med en 100% täckning, men med relativt små medel går det att förbättra täckningen avsevärt. Tex, från mitt hus kan jag se masten från gårdsplan, ca 4 km bort. Tyvärr så är det så att den sektorn där jag bor finns ingen eller mycket dålig mottagning. Den är bortprioriterad på grund av för få hushåll. Enligt Telias täckningskarta skall det vara god täckning, men verkligheten är en annan.
    Bara genom att förstärka många sändare, så att de har full effekt i alla vädersträck så kan man nå många fler hushåll.

  • Duff

    Det kanske är orimligt med en 100% täckning, men med relativt små medel går det att förbättra täckningen avsevärt. Tex, från mitt hus kan jag se masten från gårdsplan, ca 4 km bort. Tyvärr så är det så att den sektorn där jag bor finns ingen eller mycket dålig mottagning. Den är bortprioriterad på grund av för få hushåll. Enligt Telias täckningskarta skall det vara god täckning, men verkligheten är en annan.
    Bara genom att förstärka många sändare, så att de har full effekt i alla vädersträck så kan man nå många fler hushåll.

  • Anonym

    Det är alltid lätt att vara generös med andras pengar.
    Tråkigt nog för ”arbetarpartiet” så tycker numera arbetaren att arbetarens pengar tillhör arbetaren och inte staten.

    • ROS

      Då blir våta blöjor när du är på åldringsvården med ditt tänkesätt. Men du vill ju ha allt själv som du säger så skyll dig själv i slutändan vet jag.

  • Yes

    Tyvärr så vet Juholt inte mycket av vad han pratar om.
    Jag förstår inte hur någon kan tänka sig att rösta på S för dom senaste åren har deras politik gått ut på att försöka smutskasta alliansen och påpeka brister i deras politik. Lägg ner timmarna ni får lön för till att skaffa någon trovärdig plan för Sverige istället.
    Detta är inte Juholts fel, honom tycker jag synd om för han är en småstadspolitiker som offras i S kamp för att hitta en partiledare med pondus..

    • ROS

      De finns folk i småstäder också ska du veta. Inte bara i Stockholm som du tycks tro här.

  • Pingback: Statsminister utan ansvar och visioner « Ett hjärta RÖTT

  • Pingback: Snygg skenmanöver av Juholt! | radikalgnu.se

  • Aryana

    Här behövs Kurt Olsson som kan lära Åsa Nisse Juholt att ringa med ölburkar.

  • Gotejson

    Vem har tagit fram uppgiften om 30 miljoner per hushåll? Var det samma ekonomer som beräknade kostnaderna för tunneln genom Hallandsåsen? som räknade 1.100% fel.

    J-son

    • Anonym

      Om han fortfarande räknar på samma sätt så kostar det 330 Miljarder!

  • Westhammer

    Det här är givetvis en fabricerad artikel. Vi har numera rysk nivå på våra regeringskontrollerade media.

    • Hhemgren

      Det stämmer jag skrev en komentar där jag ifråga satte varför de inte skrev om Rainfelts yttrande välde och att Han bryter mot lagen istället för att jaga Juholt och avslutade med att säga att det bevisar vad fler och fler tror att alla är köpta av moderaterna. De tog bort det.

      • Hhemgren

        Det blir att ta kontakt med kalla fakta och tala om hur de är annars får man väll ta kontakt med någon högre som tex domstol eller något för de bryter mot yttrande frihetslagen.

        • Jannne

          Konspirationsteorierna frän vänster poppar alltid upp så småningom…..
          Det är väl svårigheten att inse, att glädjedagarna som varade från 40-talet till 70/80-talet, med den totala sossekontrollen över media och regeringsmakt, för alltid är över…….

          • hhemgren

            Ta reda på fakta två stycken har kommit ut och talat om hur det är plus att om du kollar fakta så Är det lika stor arbetslöshet som när de tillkom. Det enda som har hänt är att : de fattigaste har 60% mindre att leva på. Gamla ligger och dör av svält, och de väger blöjorna. Elen stiger och stiger och tågen står still. Allt det kan du ta reda på det finns fakta. är det någon som är hjärntvättade så är det ni som fortfarande tror på dem. Det finns också fakta på att Juholt inte gjorde något fel med bidragen, utan det var Lena Mellin på Aftonbladet som drog igång drevet mot honom! Fatta att tidningarna är köpta!!!

          • Hhemgren

            Men jag har skickat tipps till kalla fakta nu och hjälper inte det så går jag till högre distans

          • Anonym

            Ja!!! Jag ÄLSKAR konspirationsteorier!!! Inget går upp mot en rejäl skrälldus paranoia.

          • Hhemgren

            Det är ingen konspiration det är fakta och det var så här Hitler kom till makten manipulerade folk . Tror ni mig inte så gå in och kolla fakta!

          • Hhemgren

            Det är fakta kolla innan ni säger något

          • Hhemgren

            Gå in och titta på tv 4 Play om du inte tror mig två moderater fd rikstatsmän har gått ut och berättat

          • Hhemgren

            De fattiga har 605 mindre än medel klassen ska det vara.

          • Hhemgren

            60%

          • Jannne

            Ja, elen stiger efter avregleringen som Persson initierade….
            Tågen står still efter decennier av sosseregeringars vanskötsel och nerläggningar……
            Arbetslösheten ja, efter den värsta nedgången internationellt sedan 30-talet…….
            Näe, Juholt gjorde inte fel med bidragen – självklart skall han flytta in i kulbons lägenhet & låta skattebetalarna ta över hela hyreskostnaden……

  • Pingback: Vinsterna tar de, men kostnaden står folket för | Sven-Erland – insikter från partikansliet på Sveavägen

  • Anonym

    PÅ Post o Telestyrelsen trodde de först att det var ett pucko med ett förtida aprilskämt , men sedan insåg att det varJuhult, landsfånen.

  • Erling Larsson

    Ja men för fan dra dit en gammaldags ledning eller gräv ner en fiber så de kan ringa över nätet. Att Juholt eller någon annan sinnessvag politiker kastar ur sig idiotier hör till vardagen oavsett partifärg. Jag blir så jä… trött.

  • Anonym

    men bygg ut nätet då, vad är det dom väntar på? Sverige är ju ett rikt land brukar jag alltid få höra när man diskuterar det ”förbjudna”

  • Anonym

    Jaha, åter en ”Juholtare”. dvs populistiskt svammel utan någon som helst finansiering. Den nuvarande partiledaren är ett verkligt sänke för S. Han kan knappast få sitta kvar till valet 2014 då S med stor säkerhet skulle förlora. Ljuholt’s personliga förtroende hos väljarna är ju helt kört i botten. Det spelar knappast någon roll vilken politik S än presenterar, då det inte finns någon vettig människa som kan se honom i rollen som statsminister.

    • Jannne

      Skulle man inte kunna samla ”Veckans Juholtare” på någon sida nå´nstans?
      Då kunde man ha ett glädjeämne att kunna ta till när livet är motigt………….

      • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

        En sida? Vid detta laget går det att trycka upp ett helt uppslagsverk med juholtgrodor.

    • ROS

      När slog åskan ner i dig så här hårt så vettet gick förlorad för dig?

  • Mikae celvin

    LYSANDE. Han gör det igen. han är ett STORT skämt. Jag skulle kunna hantera det bättre. Mikael

    • Anonym

      Möjligt att han är ett stort skämt men alliansen är ett STÖRRE skämt.

      • Kanman

        Är man vänstervriden är allt som inte kostar ofantligt mycket pengar ett skämt. Därför tappar vänster mer och mer och mer för varje opinionsmätning. Tragiskt hur skadade en blivit av 72 år socialistiskt vanstyre i detta land.

        • ROS

          Tur att socialistiskt vanstyre ordnat gratis skolgång åt dig så du har nåt och skälla på när du är klar i skolan. Och sjukassa a-kassa och pensionoär. Du med moderaterna hade du inte haft nåt av detta alls tyvärr.

          • guest

            och inte lärde du dig något i skolan i surahammar herr Rönnqvist

  • Anonym

    Så det numera av Moderaterna politiserade regeringskansliet författade i all hast en ”hemlig promemoria” som Expressen ”råkade” få ta del av.

    Det kostar 30 miljarder; jaha? Juholt hävdade aldrig att detta skall ske och finansieras på ett år, det skall vara ett långsiktigt mål med 100% täckning, och 30 miljarder låter som oerhört lite jämfört med att denna regering sänkt skatterna med över 100 miljarder kronor.

    Det kostar pengar att bygga ut järnväg, kollektivtrafik och kommunikation, det kostar pengar att bygga bostäder, det kostar pengar att skapa goda socialförsäkringssystem, men vi tjänar på det i längden då människor kan stanna kvar i glesbygden och trycket på bostadsmarknaden minskar i storstäderna, samtidigt som det gynnar tillväxten då industrier och företag som skriker om arbetskraft på landsbygden får tillgång till den arbetskraften.

    • Anonym

      Det märks att sign Adrianoz inte är något större ekonomiskt snille. Att jämföra en ren ofinansierad kostnad på 30 miljarder med skattesänkningar på 100 miljarder haltar betänkligt. Dessa skattesänkningar har kommit hundratusentals familjer till del i form av ökat ekonomiskt utrymme som har kunnat användas till bl.a. sparande och konsumtion. Detta har i hög grad varit mycket positivt för svensk handel och arbetstillfällen.

      • Anonym

        På bekostnad av att fattig blivit fattigare. Man ska absolut inte tänka på alla sjuka, arbetslösa, vård och skola m.m. när man är alliansare.

      • Anonym

        …Som dessa familjer fått betala för i form av höjda och nya avgifter(vårdcentralsbesök, ambulansfärd, SL-kort, a-kassa, fackavgift, höjd gräns för högkostnadsskydd på apotek, sänkt gräns för frikort i vården, muséumavgifter osv.) medan de i utbyte fått en välfärd som går på knäna. Alliansen har gett dem 500 med ena handen och tagit 1500 med andra.

        Det finns inga belägg för att regeringens skattesänkningar har lett till ökade arbetstillfällen, arbetslösheten är som bekant markant högre idag än den var vid augusti 2006, och ta inte upp att hundratusen fler är sysselsatta, för då missar du helt att befolkningen ökat med en kvarts miljon.

    • Anonym

      Jo, det hade väl varit jämförbart om det endast varit 3000 personer som fått ta del av de skattesänkningarna…

  • Nils Dacke

    Inför mobilområde liknande de nyss införda elområdena.
    Så får de som bor på glesbygden betala för hårdvaran
    själva. När investeringen är betald får de samma pris som vi andra. Om så där 27 miljoner år.

    • Erik L Lingwall

      Norrlänningarna har i många årtionden redan betalat för sörlänningarnas välfärd. Men jag tycker ändå att det är förjä-ligt att elpriset ska skilja inom Sveriges gränser. Tacka Danskarna för det. Det bästa o enklaste vore att inte klippa kopparkablarna till fasta telefonin. Kostar inget att behålla det som redan är utbyggt.

  • Pingback: Jakten på väljarnas förtroende, dag 12 « Maria Hagbom

  • Pingback: Håkan Juholt revisited | Opinionsbloggen

  • VilsenDalmas

    @Adrianoz
    Ja den där retoriken är väl den största faktorn att man absolut inte röstar rött. Ingen som helst känsla för pengar för det är ju bara att höja skatten. 1100 hushåll som saknar täckning måste väl anses som otroligt lågt? Är man i behov av till exempel trygghets larm så kanske man inte ska bo på ett sånt ställe helt enkelt?

  • JaMenOjdå

    Denna man är ett skämt!

    • Anonym

      Det finns ett skämt som är värre, alliansen.

      • Kanman

        Vänstern kommer falla under 20 % i valet 2014. Ska bli så skönt att se den självgoda vänstern få sig ännu en näsknäpp.

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Dessvärre inte och ännu mer skrämmande är att det finns 27% som tror på honom.

      • ROS

        Menar du Fredde då förståss? Är det så många miljonärär redan i Sverige? Som tänker med plånboken de var värst man hört på länge här.

  • Wolter

    Är det inte väldigt ovanligt med trygghetslarm som går över GSM nätet? Jag tror att han inte träffat så många med det problem han beskriver.

    • Torbjörn

      Välkommen till norrland. Här monterar Telia ner det fasta nätet och erbjuder en fast mobil som i bästa fall du kan komma ut med på 1 samtal av 50 ringningsförsök. Dessutom så tas alla vårdplatser bort därför att vår nuvarande regering tycker att det är bra om dom gamla får vårdas i hemmet så länge som möjligt. Så där får dom ligga, våra gamla med ett 10 min besök om dagen från hemmtjänst och utan funngerande telefon och utan fasst nät med ett tryghetslarm som inte fungerar. Lysande tänk av en borgerlig regering.

      • Erik

        Äldreomsorgen är en kommunal angelägenhet det styr inte regeringen över. I Norrland är vä de flesta kommuner vänsterstyrda så vänd dig till dina lokala sosse eller v-politiker o gnäll. I Västra Götaland håller vänsteralliansen på att montera ned sjukvården helt. Borgarna har reserverat sig mot nästa års budget o vill istället skjuta till 500 miljoner. Så håll reda på vem som är ansvarig o skyll inte på dem som försöker göra det här landet bättre efter decennier av socialdemokratiskt vanstyre.

        • ROS

          Är det svårt med sanningen för dig här? Alliansen vill påtvinga kommunerna carema vårdbolag nu. Så skatteparadisen får våra skattepengar i stället för vården. Så enligt dig så blir Sverige bättre med alliansen hur kunde de slå så slint hos dig riktigt om detta?

      • Jonsson

        Är det borgarnas fel att Torbjörn inte kan stava också? Jag är glad att vi har den regering vi har, och naturligtvis är det olyckligt att borgarna endast fått regera under lågkonjunkturer. Så var det på 70 talet under Fälldin, och så är det nu.
        Socialdemokraterna har gjort sitt, kan ni inte inse det? Juholt var den bästa dom hittade, och dom letade länge.

      • Kenta

        Det var ju iofs sossarna som påbörjade privatiseringen av vården men helt rätt annars

      • Rasputin

        Och inte får man lära sig att stava i Norrland heller, skärpning Reinfeldt!

  • VilsenDalmas

    För den delen så är det väl bättre att ge de som saknar täckning en satellittelefon. Kan inte bli så stor kostnad som att sätta upp master för enstaka hushåll.

    • Torbjörn

      Problemet är att dom flesta satelit telefoner kostar runt 5000 spänn och sedan kostar det 4:-/min att prata i dom.

      • Johan

        1000satelit-telefoner kostar 5miljoner då alltså. Säg sedan att de rings 10.000minuter årligen per telefon (ungefär en halvtimma om dagen, överskjutande kunde den enskilde få stå för). Det skulle innebära 1000×10.000×4 = 40miljoner i årskostnad för samtal. Ställer man 45miljoner i förhållande till 30Miljarder så är det alltså 0,67%. Man skulle kunna ge dessa hushåll satelit-telefon i långt över 100år för samma pengar således. Varifrån får du att kostnaden för satelit-telefon skulle vara ett problem i sammanhanget?

        • Johan

          OJ, rättning. 0,15% av kostnaden blir det för ett år. Räknade fel i brådskan.

      • Anders

        Du får många sådana f 25-30 Miljarder!

  • Torbjörn

    Helt otroligt. Det är ett dj-a gnäll på alla sörlänningar om att vi i norrland vill ha tillgång till telefon och infrastruktur ”det kan ni betala själva” sägs det.
    Men dj-r om det inte går att surfa på surfplattan eller ringa och boka pizza med gsmn när man är på sportlov, då skall alla hängas.
    Man måste väll för i h-vete se till att det går att använda gsm och tryghetslarm nu när telia håller på att plocka ner hela det fasta nätet.

    • Kenta

      Håller med !! Hur blev det med bredband åt svenska folket på en del håll funkar inte en adls för att telia inte vill bygga ut det fasta nätet utan river det och planerar att ge dom kunder som blir utan telefon en mobillösning,
      men hur bra blir det när mobilanätet inte funkar ????
      Sen kan ju gnällspikarna i söder betala norrland för dom naturtillgångar iform av timmer och el från alla älvar dom fraktar söder ut. Skulle bli roligt om man stängde gränsen söderut ;)

      • Jannne

        Stängde man gränsen söderut, så skulle ni väl svälta ihjäl däruppe – för inte kan väl norrlänningen bara leva på surströmming?…..

  • http://www.facebook.com/carol.simson Carol Simson

    ”Bostad åt alla.” vore en mer human målsättning.Har (S) under Juholts ledning fullständigt tappat arbetarrörelsens värderingar?

  • Effeffida

    Sluta hacka på Juholt, han är den bästa s-partiet kunde hitta! Det kunde annars vara mycket värre…

    • Torbjörn

      Framför allt så har vi mycket värre redan i regeringen, men det väljer vår borgerliga press att blunda för.

    • Anonym

      Ja de kunde ju haft Reinfeldt.

      • Kenta

        reinfeldt framstår som rena geniet jämför med juholt ju ;) Bygg ett mobilnät som är stabilt så folk som inte ens har bredband kan ha en fungerande kommunikationslösning.

        • Anonym

          Geni, var sitter det då hos Gudfadern Reinfeldt . Med denna höga arbetslöshet och La Maffia Carema.

          • Ros

            Men inte har gudfadern nån politik. Han bara lurade befolkningen så han fick makten inget annat tyvärr.

    • Anonym

      För oss som nöjsamt ser på när socialdemokratin faller isär är det bara att hålla med. Hoppas han får sitta kvar länge…hoho!

  • Anonym

    Kanske är dags för S-ledaren att lära sig utryck som B-GAN, Thuraya, Globalstar och iridium. X-band, C-band och ku-band kan också vara bra att veta lite om när man uttalar sig sig frågor rörande lösningar för mobilt talsamband.

  • Aktiiv

    Nu när sydsverige har erhållit den dyraste elnotan så kanske den norrlänska glesbyggden ställer upp med betalningsansvaret för telefoniutbyggnaden.
    Juholt uttalar sig gärna om det solidariska utjämningssystemet

    • putt

      Kul att du helt plötsligt börjar hacka på oss norrlänningar dumj……

    • Jannne

      Självklart skall den norrländska glesbygden betala teleutbyggnaden, såsom vi i sydsverige måste betala den nödvändiga utbyggnaden av stamnätet för elförsörjningen….

  • Qvisten

    hahaha ljugholt då får du nog höja dina skatter bra myckert pajas

  • Anonym

    Inte fasen kostar det 30 miljarder att bygga ut mobilnätet, hur fasen kan det säga det. Så jäkla löjligt.

    • http://pulse.yahoo.com/_2M7JDB5RJTOAYH3EQFJGPET24M Esa

      Det är den bantade kostnaden OM teleoperatörerna bygger gemensamt nät enligt pts utredning från 2008.

      • Anonym

        Nej, nej, om de bygger tillsammans blir kostnaden bara 6 miljarder. Sedan skall man nog ta siffrorna men en nypa salt eftersom utvecklingen i detta område går mycket snabbt framåt.

    • Kjellestroemberg23

      Vad i utredningen är inkorrekt, ”Roggans”? Eller ljuger du av politiskt syfte, utan att ens ha analyserat utredningen?

  • Anonym

    Alliansen styr inte bara i regeringen, de styr tidningarna också.

  • Sting

    Varje lek har sin joker, så också (S) Och tack för det! Sture Tingwall

  • Airman_27

    Det stora problemet är väl ändå att man monterar ner det fasta telenätet med den följden att delar av glesbygden hamnar i total ”radioskugga”. Jag tror knappast att någon kräver att det ska finnas mobiltäckning i vartenda dike på kalfjället. Vem vet, det kanske bara kostar 29 miljarder att behålla kopparledningarna!?

  • Fru Strerad

    Han är ju faktiskt dum på riktigt. Den som fortfarande tror att de är media som hittat på denna bild av Juholt kan ju lyssna på lördagsintervjunen i P1 eller när han var med i Agenda eller i Skavlan(då han sa att han inte har några vänner, och sedan sa han att han har massor..?) Nej den här soppan har han rört ihop själv, hyresbidraget har folk glömt, men allt dumt han säger framför en armera eller mikrofon kan ju kloka människor själva bedöma. Bittra gnällspikar väljer som vanligt att skylla på ngn annan. Heja Niklas Svensson! Fö hörde jag det roligaste skämtet om Juholt idag, ”han kunde Juholt sig- nä visst ja, det var ju det han inte kunde!”

  • Anonym

    Åsa-nisse vill bli statsminister och har fått panik. Det börjar bli pinsamt nu.

  • Hem

    ja starke man som snackar som Åsa-nisse

  • Think2Ice

    Juholt är Alliansens främsta vapen mot ett återinförande av socialismen 2014. Ingen kan skrämma bort väljare från (S) bättre än Juholt. Tack (S) för att ni behåller denna katastrof.

    • Anonym

      Kan bara hålla med. Varför ska vi ha sjuka och arbetslösa samt äldrevård som kostar pengar för oss med pengar. Gillar hövdingarna Reinfeldt och Borg. Återinför Ättestupa. Dessa jäkla fattiga ska inte tillhöra samhället. Mer pengar till oss rika.

  • o-b-n-o-x-i-o-u-s

    Det måste vara underbart att vara sosse… då kan man lova allt till alla därför att ”någon annan” betalar löftena. Denne ”någon annan” är vi alla som kommer få vår levnadstandard kraftigt försämrad om en röd majoritet vinner 2014. Värst drabbar Juholts löften och lögner de fattigaste som tack vare jobbskatteavdrag fått betydligt mer i plånboken. Det är S som sparkar på de svagaste men gömmer sig bakom floskler som ”välfärd”, ”trygghet” och ”solidaritet” – betydelselösa ord som är omskrivningar för ett bidragssamhälle som de flesta fattiga hatar.

    • Anonym

      Kan bara hålla med. Varför ska vi ha sjuka och arbetslösa samt äldrevård som kostar pengar för oss med pengar. Gillar hövdingarna Reinfeldt och Borg. Återinför Ättestupa. Dessa jäkla fattiga ska inte tillhöra samhället. Mer pengar till oss rika.

    • Maja

      du snackar om det du inte har ett hum om

  • Anders

    Om ingen annan nämnt det. Så har jag ett bättre förslag iså fall, Satellittelefon!!! kostar ca. 6200:- x1100 hushåll, så är det ju bara o räkna efter!!. Sen så kan ju statet iså fall subentionera abonnemangen för hushållens räkning , mot underhålls kostaden av vad nätet hade kostad. ??

  • Kent

    sicken klantskalle, rött kort för Juholt och utvisning i marsvinsburen

  • Kim Carlson

    ..klart att hela landet ska ha täckning…!..och det kostar inga 30 miljarder…!

    • Jannne

      …och det vet du?…..

      • Kim Carlson

        ..det finns tekniska lösningar typ länk alternativt radio för de område där täckning saknas…..människor i glesbygd ska inte straffas !

        • Jannne

          Men det är OK att människor i sydsverige, även glesbygd, straffas för beslut som politiker tagit beträffande kraftförsörjningen & kärnkraftverken???

          • Kim Carlson

            ..beträffande beslutet om kraftförsörjningen är det en bedrövelse !…en sorglig historia är att stamnätet inte byggts ut, när man reducerade kraftproduktionen i SydSverige (stängningen av Bb) …!

    • Kjellestroemberg23

      Vi skickar notan till Kim Carlson.

  • Anonym

    Det fasta telenätet bör väl inte rivas för än de mobila nätet har full teckning. det fasta nätet är ju redan betalt.

  • Klotjohan

    och varför skall man vara teleoperatör i Sverige? om man inte tar sitt ansvar?

  • QVISTEN81

    ROGGANS OM DU ÄR SÅ SJUK HUR ORKAR DU SITTA HÄR DÅ OCH SKRIVA ?????????

    • Anonym

      Man kanske kan klara av och skriva. Men bara med stora bokstäver orkar jag inte. Blir för jobbigt.

    • Anonym

      Synd om en del.

    • Anonym

      Du har nog rätt. Varför ska vi ha sjuka och arbetslösa samt äldrevård som kostar pengar för oss med pengar. Gillar hövdingarna Reinfeldt och Borg. Återinför Ättestupa. Dessa jäkla fattiga ska inte tillhöra samhället. Mer pengar till oss rika.

  • Mh

    Ha ha ska det betalas av de som inte har täckning idag precis som elen blir dyrare jy längre söderut man bor…

  • Kim Carlson

    ..eftersom mobilen har utvecklats till ett nödvändigt verktyg, så ska minsann täckningen över landet stå i proportion till detta….och det gäller för myndigheterna att sätt press på operatörerna att så ska se..NU !

  • Kim Carlson

    ..felet med Juholt är att han backar, han har ju rätt….!

  • Eriksoderman

    telia har 90%täckning tele2 72% tre 35% är det rättvist alla skall väl betala olönsamma nät i glesbygden, frågan är hur kunde man bygga med kopparnät till dom flesta hushåll Niklas Svensson tolkar juholts uttalande som fan läser bibeln brukar man säga han är inte trovärdig

  • anders

    Heder åt Expressen som tar upp denna artikel, inte många andra vågar…Bedrövligt att det finns politiker som inte inte har verklighetsförankring, om denna var den bästa de kunde komma med så vill jag inte se resten…

  • 0O7

    Billigare att flytta hushallen!

  • Anonym

    Har läst ännu hemligare dokument som kostaterar att det skulle kosta fyrtifjorton billjoner.

  • Anonym

    Det värsta som kan hända barn som föds idag är att de utrustas med hjärnor.

  • Emil Svantesson

    Jag missade raden där det stod ”obetald annonsplats” – eller står det numera direkt under tidningsloggan och gäller hela Expressen?

  • Pingback: Andra prioriteringar viktigare | Uppsnappat

  • Anonym

    Hemlig promemoria i regeringskansliet som Svensson “råkar” komma över. Hmm, av en “tillfällighet” skall propagandaministern vara med och presentera MPs nya kommunikationsplan.

  • Anonym

    –Först och främst handlar det om att se till att vi har fysisk tillgång till internet. Målsättningen är att 90 procent ska ha tillgång till bredband med 100 Mbit senast 2020. Det är en jätteambitiös målsättning i ett glesbefolkat land som Sverige.

  • Pingback: Statsvetarens råd till Håkan Juholt: ”Gå i radioskugga” | Niklas Svensson

  • Pingback: Stå på dig! – Dagbladet | Sverige - iWooho.com

Annons:
Annons:
Annons:

NIKLAS SVENSSON

2011: Landets 91:a mäktigaste person, enligt tidningen Fokus.
2011: INMA Awards för valstugan.
2010: Hasse Olssons pris till årets ekonomijournalist.
2010: Nominerad till Kristallen för avslöjanden i TV4.

Annons:

TWITTER

Följ mig också på Twitter - @niklassvensson

Nyhetstips mejlar ni till niklas.svensson /at/ expressen.se.

Annons:

Senaste kommentarer

Annons:
Senaste nytt
SPORT
Annons:
EXTRA
Mest läst i dag
BLOGG
Annons:
MODE
SPORT
MODEBLOGGEN
Annons:
MODE
EXTRA
SPORT
NÖJE
HÄLSA
MODE
ALLT OM BILAR
MODE
SANKTAN
Kultur
HÄLSA
MODE
HÄLSA
HÄLSA
MODE
MODE
VAR MED I LÄSARPANELEN!
DAGENS MAGASIN
HOROSKOP
MODE
ALLT OM BILAR
MODE
EXTRA
SPELA SPEL
MEST SETT I DAG
LEDARKRÖNIKÖRER
Krönikor
TV-KRÖNIKAN
BLOGG