Personer
som äter en kost med mycket tillsatt socker har också högre blodfettsnivåer vilken ökar risken för hjärtinfarkt, visar en ny tvärsnittsstudie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Jama.
Forskarna har studerat totalt drygt 6 000 vuxna amerikaner som ingick i en
stor hälsoundersökning under åren 1999 till 2006. Deltagarna delades in
i fem grupper utefter hur stor andel tillsatt socker de åt, från mindre
än 5 procent av det dagliga kaloriintaget till mer än 25 procent, skriver tidningen Dagens Medicin.
Det visade sig att hög konsumtion av tillsatt socker var kopplat
till signifikant lägre nivåer av det nyttiga kolesterolet HDL och högre
halter av triglycerider i blodet, skriver tidningen Dagens Medicin.
Kvinnor som hade en hög konsumtion av
tillsatt socker hade också ökad risk att få höga nivåer av det ”onda” LDL-kolesterolet. Studien ger stöd för att kostrekommendationer bör utformas så att man minskar konsumtionen av tillsatt socker, anser forskarna.

