Lars Lindström

Kommentera

Logga in för att kommentera.

Saknar du ett login? Registrera dig här.

29 kommentarer

Jonas Kolmodin • 6 januari, 2015 at 11:47

Finns det nån som ens säger så?

Svara
Karolina • 6 januari, 2015 at 11:53

Det där gjorde jag för flera månader sedan… Inget nytt direkt.

Svara
DIProgan • 6 januari, 2015 at 12:12

En snopp fungerar inte som ett ben…

Svara
Patrik Eriksen • 6 januari, 2015 at 12:36

”Feministiskt geni” att ta en kondom på sitt ben. Är det verkligen en bedrift att kalla någon för geni? Och vad i hela friden har feminist med det att göra? Och jag tvivlar verkligen på att någon kille säger att dom e för stora för kondomer… så lågt intligenta folk finns inte.
För hellvete är det inte på tiden att vi kräver mer från media än bara random ord!?

Svara
Fredrik Eskil Eskilson • 6 januari, 2015 at 18:08

Kan du å andra sidan säga att (mainstream) feminism är tecken på genialitet? 😉

Svara
Håkan Josefsson • 6 januari, 2015 at 22:03

Begär inte för mycket från media de kör bara det som de tror säljer

Svara
Kapten Miki • 7 januari, 2015 at 07:37

På Lars Lindströms nivå är det ett tecken på genialitet!

Svara
Alexander Marcus Eriksen • 6 januari, 2015 at 12:55

Geni… Ja hon är verkligen i klass med Einstein… Med denne måttstocken så är ju denne ”journalisten” ett geni också…
Jag har aldrig hört, förutom i komedi filmer, att någon inte vill använda kondom för att de har för stor penis..
Nej det är väll mer frågan om att ha en bit med gummi på stället man som oftast är mest känslig.
Och jag förstår inte i heller vad feminist har något med det hela att göra. Uppenbart att ni endast försöker att få mer läsare då feminism har helt plöstligt blivit ett stort samtalsämne..

Svara
Åke Elofsson • 6 januari, 2015 at 13:02

Javisst går det att tänja en kondom ganska radikalt, men ett ben känner inte samma typ av smärta av att man kramar åt så hårt, som vad en penis gör.

Det där säger inte så mycket att man kan trä på en kondom på vad som helst – däremot är jag med på att om man inte vill skydda sig, så ska man heller inte ha sex.

Svara
Josha Badrkhahan • 6 januari, 2015 at 13:29

Man förlorar ju IQ poäng av att läsa detta asså. Expressen ni har fan tappat kvalité. Att ens skriva ett feministiskt geni. Ni har förlorat mig som läsare. Efter detta inlägg så har ni gått från 45% trovärdighet till 5-10% på sin höjd.

Synd!

Ha det bra!

Svara
Emma Humlan Enbjärde • 6 januari, 2015 at 13:51

Intressant att det huvudsakligen är killar som kommenterat….

Det är knappast någon vetenskap att en kondom kan utvidgas väldigt mycket…. Så vad är problemet med att inte använda den…
Fine du kanske inte känner så mycket under sexet men ja knullar nog hellre en kille med kondom än riskerar oönskad graviditet å könssjukdomar som kräver så mycket mer att bli av med, om man ens har den turen.

Att kuken är för stor köper ja inte för de finns kondomer i alla storlekar smaker och färger.
Ursäkten ligger mer i att han/hon känner inget å skiter fullständigt i konsekvenserna det för med sig med att vara oförsiktig

Svara
Erika • 6 januari, 2015 at 15:53

Kondomer för alla storlekar ja, men fastnar kondomer under förhuden eller kan man knappt rulla på den så går det ju inte.
En kondom har mycket lägre smärtgräns än ett ben där du kan slita och dra på en kondom, samma sak kan du inte göra med en penis!
Visst är jag för användning av kondom, men går det inte så får man ju skita i att ha sex eller ta konsikvenserna av oskyddat sex..

Svara
Axel • 6 januari, 2015 at 15:40

Finns inte en enda kille som seriöst säger att man har för stor för kondom. Det är väl bara en anledning till att smita undan, för nej, det är inte lika skönt med kondom. Om man kan köra utan, då kör man gärna utan. Vill någon tvinga på en kådis, fine då får man väl dra på en. Var kommer feminism in i detta?

Svara
Jonathan Heimdal • 6 januari, 2015 at 16:02

Bra inlägg och mycket smart drag av Zara!
Och för er som skriver att så korkade människor inte finns, har ni varit på riktiga suparfester i utkanten av stora städer eller i mindre orter någon gång? De finns i massor! Samt är det inte på fyllan vi i Sverige oftast får ragg och napp med random personer? Det är ju då det är extra viktigt att skydda sig, vem vet vad den andre har upplevt tidigare.
Jag tycker det verkar som att många har problem med just ordet feminism förknippat med geni, varför? Ett hett tips, läs på 😉

Svara
Rim Rutsdotter • 6 januari, 2015 at 18:34

Så du menar att riktiga suparfester bara finns i utkanten av stora städer eller på mindre orter? Kan tala om att det finns sådana fester även på Södermalm.

Svara
Jesaia • 6 januari, 2015 at 16:10

Hej fina medmänniskor som inte förstår vad Zara Larsson eller Lars Lindström menar. Jag ska hjälpa er att reda ut begreppen.
Patrik Eriksen, ”feministiskt geni” låter bättre än att bara säga ”smart” och eftersom Lars Lindström är journalist och har som levebröd att skriva texter så gör han ett bättre jobb när han använder ord och uttryck som är lite mer avancerade och mångfacetterade. ”Zara Larsson är smart” låter inte lika intressant och får då färre människor att läsa artikeln och läsare är ju vad han vill ha för att se ett gott resultat av idogt arbete. Vi kan således ha åsikter om huruvida det är genialiskt eller inte, men det blir semantik. Poängen är att det är ett smart sätt att synliggöra ett problem. Att du själv inte lider av detta problem innebär dock inte att det inte finns så ditt ifrågasättande av problemet är på dessa grunder är osakligt. Ca 10.000 personer har delat artikeln så uppenbarligen finns det något sagt i artikeln som folk instämmer med. Att du inte ser problemet och inte förstår varför det sätts i ett feministiskt sammanhang beror på att du som man inte behöver förhålla dig till problematiken. Att förklara varför det är ett problem och varför det har med feminism att göra tar alldeles för lång tid så jag rekommenderar dig att läsa lite feministiskt litteratur för att förstå saker som maktstrukturer, patriarkatet och könsroller. Känns det för jobbigt räcker det med att googla lite. Tro mig, du kommer lära dig mycket! Lycka till!!!

Alexander Marcus Eriksen, släkting till Patrik eller bara sammanträffande? Kul i.a.f! Ni verkar ha en del gemensamt. Du ifrågasätter t.ex också huruvida Zara Larsson är ett geni eller inte. Frågan är helt ointressant och jämförelsen med Einstein likaså. Det finns nämligen ingen annan än just du som gjort den. Läs mitt svar till din eventuella släkting. Lars Lindström skriver FEMINISTISKT geni. Att då ta ut halva uttrycket separerar det från sitt sammanhang och förmodligen gör du det för att visa på en poäng som inte finns. Nej, att trä en kondom på benet ger automatiskt inte höga poäng på högskoleprovet, det har du rätt i, men det finns det heller ingen som påstått. Att det däremot är ett sätt att motbevisa en urdålig ursäkt som i grunden är ett maktstruktur-problem är genialiskt. Eftersom din ”måttstock” är inkorrekt och ointressant så behöver jag inte gå in på jämförelsen med Lars Lindströms eventuella genialitet. Att du sen inte har hört någon inte vilja använda kondom beror förmodligen på att du inte har sex med män, men vad vet jag? Har jag fel så ber jag om ursäkt men du och din/a partner/s bör nog tänka om eftersom HIV sprider sig lätt under sex män emellan. Men du har annars helt rätt i att den egentliga orsaken förmodligen är oviljan att använda kondom öht. ”För stor” är bara en dålig ursäkt. Det är dock även ”för känslig” som du nämner. Huruvida du själv har erfarenhet av det eller inte är tvetydigt i din text, men eftersom det är ohövligt att diskutera så personliga problem offentligt så kan vi anta att det finns de som har sådana problem i allmänhet. Jag har själv aldrig hört talas om det, men igen.. Jag har ju ingen erfarenhet av sexuella relationer med män. Jag tycker oerhört synd om de/n stackare som har en så känslig penis att all kontakt med omvärlden svider. Vilket handikapp!! För om en kondom är ett problem pga känslighet, ja då är all kontakt ett problem. Det måste bli oerhört ohygieniskt och har vederbörande inte redan uppsökt läkare än så är det nog dags nu! Tyvärr tror jag inte det görs eftersom problemet för de flesta inte är känslighet utan ovilja. Ovilja eftersom det rubbar maktstrukturen där mannen har makt över sin egen sexualitet och också kvinnans. Det är på hans villkor att inte använda kondom och det är en så jävla dålig ursäkt för att få behålla ett förtryck som inte syns men som finns där. Att du Alexander Marcus Eriksen inte ser det är anledningen till att du inte förstår varför det har med feminism att göra. Zara Larssons bild och Lars Lindströms text visar på ett maktstrukturellt problem och du har helt rätt i att det är ett stort samtalsämne. 10.000 delningar säger ju sitt. Det är ju positivt att det är så! Då kanske vi kan göra någonting åt orättvisorna. För bättre förståelse av problemen med maktstruktur, könsroller och patriarkatet rekommenderar jag även dig att åtminstone börja googla lite. Lycka till!!!

Åke Elofsson, jag vet inte om jag ens vill gå in på vad för erfarenheter du syftar på när du skriver ”smärta av att krama åt hårt”. Inte kan det vara kondomer i alla fall. Kanske var det annorlunda i kondomens barndom, jag vet ju inte hur gammal du/de du hänvisar till är. Men idag finns det kondomer i olika storlekar och former och har du eller någon annan erfarenhet av ”smärta av att det kramar åt hårt” så byt omgående. Är det den känslighet Alexander Marcus Eriksen nämner som du också har erfarenhet av så rekommenderar jag ett samtal till 1177. Observera att när jag skriver erfarenhet så menar jag inte nödvändigtvis personlig erfarenhet. Vad gäller känslighet har du rätt i att en kondom på ett ben inte ger en jämförbar bild, men nu var det av storleksskäl jämförelsen gjordes. Som jag skrev till de båda Eriksens så ligger det egentligen problemet varken i storleksproblem, känslighetsproblem utan i ovilja eftersom kondom innebär att släppa på de osynliga maktstrukturer som män sedan tusentals år dragit fördel av. En såhär enkel bild visar att dåliga ursäkter inte håller. Du kan också läsa vidare om dessa problem i litteratur eller på internet om du vill fördjupa dig i det. Lycka till!!
Hoppas vi alla blivit klokare och allt gott allesammans, även du Lars och Zara! Varje bild, varje text och varje diskussion för oss närmare ett socialt rättvist samhällsklimat.

Svara
Patrik Eriksen • 6 januari, 2015 at 16:45

BTW så är det tydligen bara jag som tycker det är lite grrrr med kondom :/
Jag har gärna kondom!!!

Svara
Ricin Elb • 6 januari, 2015 at 17:24

Ett geni? Ja, då borde hon veta att det är inte töjbarheten som får kondomen att sitta kvar under samlaget. Har inga problem med att Zara skriver såhär på Instagram, men journalisten bör använda något annat ord än geni

Svara
Erik • 6 januari, 2015 at 19:27

Hennes inlägg på instagram är väl ingenting att reta upp sig på. Det är ju inget speciellt liksom. Däremot så tycker jag expressens kommentarer om inlägget är lite väl korkade och långdragna.

Svara
Håkan Josefsson • 6 januari, 2015 at 22:01

Tja helt rätt

Svara
Nils Christopher Sving • 6 januari, 2015 at 22:43

Om man har för liten penis för en kondom då? O skyller på det? :)

Svara
Sebastian Duarte • 7 januari, 2015 at 13:54

Zara gör inget fel i sig men denna skribent Ulf är bara bandwagon på den rådande feminism trenden och att kalla detta för geni förminskar bara feminismen.
Bra gjort förskole journalistik.

Svara
Peter Brask • 7 januari, 2015 at 23:32

Kondomen är för trång men ändå ska snoppen helst tryckas in där det är ännu trängre…? Den manliga logiken går inte ihop riktigt här… 😉

Svara
Dani • 11 januari, 2015 at 20:11

Its only sexist when men do it.

When someone says that men are smarter than women, ”SHUT THE FUCK UP, YOU SEXIST IGNORANT PIG!!!!!”

When someone says that women are smarter than men, that person is practically applauded.

When a group of men check out a woman, its rude.

When a group of women check out a guy, it’s a compliment.

When a man goes after women much younger than him, he’s a pervert.

When a woman goes after men much younger than her, she’s a cougar.

When a man has sex with a woman against her will, it’s called rape.

When a woman has sex with a man against his will, it’s called girl power.

When a man slaps a woman’s arse, or grabs her boobs, it’s called sexual harassment.

When a woman slaps a man’s arse, or grabs his crotch, it’s called playful flirting.

When a man slaps a woman in the face, because she said or did something offensive, he’s a coward and a bastard and should be beaten up.

When a woman slaps a man in the face, because he said or did something offensive, everyone is like ”YEAH, GOOD ON YOU, GIRL! SLAP HIM ONE FOR ME!”

When a man punches his girlfriend, or wife, it’s called domestic abuse. He’s a misogynist, a coward, a bastard, an abomination. He doesn’t deserve to breathe our oxygen etc etc

But when a woman punches her boyfriend, or husband, it’s called self defence- everyone is like ”YOU GO, GIRLFRIEND, YOU SHOW THAT PIG WHO’S THE REAL MAN!”

Svara
Bakåtsträvaren • 14 januari, 2015 at 11:54

Otroligt korkat uttalande i frågan! Nej inget geni bara politiskt korrekt och Feminism flörtande . JA kondom är en självklarhet vid tillfälliga lekar . Men Om den monteras på ett ben så har skolans sexualupplysning slagit snett . Fat vad vet jag det var bättre förr Då riktiga män och kvinnor fanns !

Svara
Jag har alltid gillat Zara Larsson. Men herregud! Det hon gör med kondomen är ju helt fantastiskt. | Newsner
17 februari, 2015 at 18:32

[…] er”, hyllas Zara Larsson på internet. Bland annat kallas hon ett ”feministiskt geni” av Expressens nyhetskrönikör Lars Lindström. Han skriver: ” Ni killar som påstår att ni har för stor snopp för att kunna använda kondom […]

Zara Larsson och det här med att hänvisa till strukturer… | Genusdebatten
6 juli, 2015 at 23:42

[…] Detta är andra delen där jag bemöter popstjärnan Zara Larssons i hennes självpåtagna roll som radikalfeminist och försvarare av manshat (hata män “som grupp”). Här hittar ni den första delen vars tema var att hon resonerar mer som en rasist än som en fjortis. Innan vi går vidare så observera att Zara Larsson har valt att ta en vuxens roll i offentligheten varetfer media och andra som ville #backazara valde att behandla henne som vuxen. Klaga inte på mig över att en så pass ung person blivit fokus i debatten, det kan ni tacka journalister som Lars Lindström för. […]

Bara för att Zara Larsson är kvinna! | Jämställdhetsfeministerns blogg
8 juli, 2015 at 20:13

[…] har feminister ännu en gång visat hur kolossalt synd det är om det feministiska geniet Zara Larsson. En kunnig ung feministkvinna som heter Emma Larsson gjorde en klok jämförelse som fick […]

Snubbar är så fucking priviligierade att de inte förstår hur synd det är om kvinnor som Zara Larsson | Jämställdhetsfeministerns blogg
19 juli, 2015 at 13:19

[…] feministiska geniet Zara Larsson har ännu en gång bjudit på sin visdom och makalösa kunskaper. Den här gången berättar hon […]

 

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

LARS LINDSTRÖM

Krönikör och reporter i Expressen från 1986. Kolumn måndagar. Blogg sedan 10 maj 2005. Följ mig på Twitter och Facebook.

ANNONS:
ANNONS:

Lars Lindström på Facebook

En dag i Sverige

lars
ANNONS:

Klicka på bilden och läs mina kolumner och nyhetskrönikor

krönikören ser mellan fingrarna
ANNONS:

Arkiv

Lars Lindström & Tidningspojken

IMG_2559

Tidningsbranschens Oscar. Nästan i alla fall. Efter 25 år på Expressen fick jag Tidningspojken, en statyett i brons, skapad av konstnären och professorn vid Konsthögskolan Stig Blomberg.

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
KRÖNIKÖRER JAG FÖLJER
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS: